Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vraag wereldwijde luchtvracht -14,9%

De International Air Transport Association (IATA) heeft gegevens vrijgegeven voor de wereldwijde luchtvrachtmarkten van januari 2023, waaruit blijkt dat de vraag naar luchtvracht is gedaald omdat de economische tegenwind aanhoudt.

De wereldwijde vraag, gemeten in vrachttonkilometers (CTK's), daalde met 14,9% ten opzichte van januari 2022 (-16,2% voor internationale operaties).

De capaciteit (gemeten in beschikbare vrachttonkilometers, ACTK) steeg met 3,9% ten opzichte van januari 2022. Dit was de eerste jaar-op-jaar groei van de capaciteit sinds oktober 2022. De internationale vrachtcapaciteit steeg met 1,4% ten opzichte van januari 2022. De toename van de ACTK's weerspiegelt het sterke herstel van de capaciteit op de markten voor passagiersluchtvaartmaatschappijen, waardoor de afname van de internationale capaciteit van speciale vrachtvliegtuigen wordt gecompenseerd.

Verschillende factoren in de operationele omgeving moeten worden opgemerkt:

  • De wereldwijde component nieuwe exportorders van de PMI voor de bewerkende industrie, een leidende indicator voor de vraag naar vracht, steeg in januari voor het eerst sinds oktober 2022. In de belangrijkste economieën groeien de nieuwe exportorders en in China en de VS liggen de PMI-niveaus dicht bij de kritieke 50-markering, wat erop wijst dat de vraag naar industrieproducten uit de twee grootste economieën ter wereld zich stabiliseert.
  • De wereldhandel in producten daalde in december met 3%, de tweede maandelijkse daling op rij.
  • De consumentenprijsindex voor de G7-landen daalde van 7,4% in november tot 6,7% in januari. De inflatie van de teeltkosten daalde met 2,2 procentpunten tot 9,6% in december.

"Met een daling van de vraag naar vracht in januari met 14,9% en een stijging van de capaciteit met 3,9% begon 2023 onder moeilijke bedrijfsomstandigheden. Dat ging gepaard met aanhoudende onzekerheden, waaronder oorlog in Oekraïne, inflatie en arbeidstekorten. Maar er is stevige grond voor enig voorzichtig optimisme over luchtvracht. De rendementen blijven hoger dan vóór de pandemie. En doordat China veel sneller dan verwacht zijn Covid-beleid van nul heeft opgegeven, stabiliseert de teelt in de grootste bronmarkt voor luchtvracht. Dat zal een broodnodige impuls geven aan de vraag, nu bedrijven hun engagement in China vergroten," aldus Willie Walsh, directeur-generaal van de IATA.

Regionale prestaties in januari
Luchtvaartmaatschappijen in Azië en de Stille Oceaan zagen hun luchtvracht in januari 2023 met 19% dalen ten opzichte van dezelfde maand in 2022. Dit was een verbetering van de prestaties ten opzichte van december (-21,2%). De luchtvaartmaatschappijen in de regio blijven de gevolgen ondervinden van de lagere handels- en productieactiviteit en de verstoring van de toeleveringsketens door de resterende effecten van de Covid-beperkingen die China heeft opgelegd. Bovendien zou het tijdstip van het Chinese Nieuwjaar de vracht in januari hebben beïnvloed. De beschikbare capaciteit in de regio steeg met 8,8% ten opzichte van januari 2022.

Noord-Amerikaanse maatschappijen boekten in januari 2023 een daling van 8,7% van hun vracht ten opzichte van dezelfde maand in 2022. Dit was een lichte daling van de prestaties ten opzichte van december (-8,5%). De capaciteit steeg met 2,3% ten opzichte van januari 2022.

Bekijk hier de Luchtvrachtmarktanalyse - januari 2023.

Voor meer informatie:
IATA
+41 22 770 2967
corpcomms@iata.org

Publicatiedatum: