Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
nadere analyse naar oorzaak loopt

Douanesystemen zijn weer stabiel na verstoringen

De systemen van de Douane zijn sinds eind vorige week 16.30 uur weer stabiel. De verstoringen hebben zich voorgedaan in de Handel en Transport Gateway, waardoor het hele berichtenverkeer verstoord raakte. Dit heeft ervoor gezorgd dat er aangiften niet of niet volledig zijn verwerkt. De verstoringen zijn verholpen en de nadere analyse naar de oorzaak loopt, zo meldt evofenedex.

De verstoringen in de douanesystemen hebben er ook voor gezorgd dat de 'vastzittende' aangiften niet opnieuw kunnen worden verstuurd. Dit moet handmatig gebeuren. Evofenedex heeft samen met brancheorganisaties TLN en Fenex de aangevers daarop gevraagd een e-mail te sturen. Inmiddels hebben de drie organisaties meer dan 1000 e-mails ontvangen.

Alle mankracht ingezet
De e-mails die vanaf donderdag 2 maart jongstleden 16.30 uur zijn ontvangen van lijsten met aangiften waarvan de aangevers nog retourberichten misten, worden op dit moment behandeld. Dit betekent dat berichten handmatig opnieuw worden verzonden. Hiervoor heeft de Douane alle beschikbare mankracht ingezet, ook die van de Nationale Helpdesk Douane. Het kan voorkomen dat de aangever berichten 2 keer ontvangt. Op de door de aangevers gestuurde e-mails ontvangen zij geen reactie. Hierover is gecommuniceerd middels de Nationale Helpdesk Douane. Op deze manier kunnen de ontbrekende berichten zo spoedig mogelijk worden aangeboden. De Douane onderzoekt nog de mogelijkheid dit proces geautomatiseerd te ondersteunen, waardoor dit sneller gerealiseerd kan worden.

Omdat de Douane prioriteit geeft aan het beantwoorden van de e-mails is de Nationale Helpdesk Douane telefonisch niet bereikbaar.

Inwerkingtreding noodprocedure
Na het Overleg Douane Bedrijfsleven IT van 16 maart aanstaande kunnen de nieuwe afspraken over de noodprocedure in werking treden. Zoals gezegd, werkt de Douane er met man en macht aan om de actuele problemen op te lossen en structureel te zorgen voor meer stabiliteit en continuïteit.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: