Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Handelsbedrijf JP Beemsterboer levert wereldwijd levensmiddelen

"Relatie is in deze business heel belangrijk"

JP Beemsterboer (JPB) is exporteur van houdbare producten naar een wereldwijd klantenbestand. De levensmiddelen gaan veelal onder eigen label rechtstreeks naar de eindbestemming. "De kracht van JPB is de relatie met klant, leverancier en rederij," zegt directeur Jan Beemsterboer. 

JPB werkt samen met leveranciers van over de hele wereld, vertelt Beemsterboer. "We sourcen en verkopen wereldwijd, voor 99 procent over zee." De focus ligt op bevroren goederen (groenten, friet, kip en vis), verse producten (aardappelen, uien, knoflook), bulkgoederen (olie, rijst, bonen) en consumentengoederen (pasta, mayonaise, mosterd). De exporteur heeft zelf geen levensmiddelen op voorraad, aldus Beemsterboer. "We halen bijvoorbeeld rijst uit Vietnam en verkopen dat weer aan landen in Afrika, in onze eigen verpakking. De leverancier produceert die verpakking, wij leveren het artwork."

Alle goederen die JPB verkoopt, worden gecontroleerd op kwaliteit voordat ze de wereld in gaan, aldus de directeur. Dat gebeurt door een lokale onafhankelijke instantie. "JPB is verantwoordelijk voor de financiële kant en de papierwinkel. Dat is een uitdaging, er kan zomaar iets onverwachts gebeuren. Maar gemiddeld genomen hebben we dat goed onder controle."

Klimatologische uitdagingen zijn er ook. Zo haalt JPB zijn rijst uit Pakistan, een land dat afgelopen zomer voor dertig procent onder water heeft gestaan vanwege wateroverlast. En dichter bij huis: door de droge zomer in ons land zijn de prijzen van producten als aardappelen en uien skyhigh, constateert Beemsterboer. Dat betekent niet dat JPB minder importeert en exporteert. "De wereldbevolking groeit. Honger kan een groot probleem worden. Armere landen gaan last krijgen van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Dat geeft onrust en dat kan best tot serieuze problemen leiden. Maar zoals gezegd: mensen moeten eten. Er moet voedsel geïmporteerd worden."

Crimsun: eigen merk
JPB is een van de belangrijkste uienexporteurs in Nederland. Het bedrijf exporteert gele en rode uien over de hele wereld, maar heeft ook een eigen ui exclusief op de markt gezet: Crimsun. Deze ui combineert de optimale kwaliteit en kracht van geel met de nuance van rood en een roze kleur, zegt Nannes. Het exportbedrijf heeft de ui samen met De Groot en Slot en Bejo Zaden ontwikkeld. Ook in de export van uien loopt het risico op, weet de inkoper. "De uienprijs is hoog, het transport is duur. Je bent voorzichtig met wie je zaken doet. Met Crimsun werken we op contract, de rest is allemaal daghandel. We leveren veel op Afrika en het Verre Oosten, derdewereldlanden. We hebben wel eens meegemaakt dat een klant niet kon betalen. Maar we zijn een gezond bedrijf, met financiële armslag. En in de regel doen we alleen zaken met klanten van wie we weten dat ze kunnen betalen."

Keten en handel moeten elkaar wel wat gunnen, vervolgt Nannes. Nu de uienprijzen hoog zijn, sluiten veel telers de deuren, met de hoop op nog betere prijzen, merkt hij. De vraag is of dat verstandig is. "Je moet dansen als de muziek speelt. Telers met uien in de bewaring moeten rekening houden met zaken als opslagkosten, tarrapercentages en hoge energieprijzen. Als je dat bij elkaar optelt, moet de ui na de jaarwisseling flink meer opbrengen dan voor die tijd. Ik denk dat telers hun uien beter voor de jaarwisseling kunnen verkopen. Een jaar dat duur begint, kan zomaar goedkoop eindigen."

Belang van relatie
Volgens Beemsterboer is de kracht van JPB de relatie met klanten, leveranciers en rederijen. We hebben een goed team, aldus de directeur. "Inkoop, logistiek en verkoop moeten samenwerken, we leveren kwaliteit tegen een goede prijs. Natuurlijk hebben we wel eens last van concurrentie, je moet mee met de prijs." Hij constateert dat sommige landen aan protectionisme doen, om de eigen producten te beschermen en te stimuleren. "Senegal doet op een gegeven moment de grenzen voor Nederlandse uien dicht en in de Dominicaanse republiek werken ze met licenties. Daar heb je aan de kant van de klant mee te maken."

Om de relaties in de business goed te houden, is het voor JPB belangrijk om grote voedselbeurzen te bezoeken, zoals de beurzen in Parijs, Dubai en Singapore. "We reizen veel", besluit Beemsterboer. "We weten wie de grote spelers zijn, we bezoeken onze klanten minimaal één keer per jaar. Er zijn veel factoren en scenario’s waar we rekening mee moeten houden om ons succesvol de komende decennia in te loodsen. Onze mensen, ons netwerk en onze merken genieten altijd onze hoogste prioriteit, ongeacht de omstandigheden. We zullen altijd diegenen bijstaan die hun organisatie op een goede en duurzame manier willen laten groeien."

Voor meer informatie:
JP Beemsterboer
Stationsstraat 17 
1749 EG Warmenhuizen
+31 (0) 226 396464
info@beemsterboer.nl 
www.beemsterboer.nl 

Bron: Uien magazine De Groot en Slot