Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Internationale Vrouwendag 2023

AGF'sters over werken in een mannenbranche

Tholen - Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Binnen de AGF-sector is het aandeel vrouwen op commerciële en directiefuncties nog altijd beperkt. Daarom zetten we in elke editie van ons vakblad Primeur een AGF'ster in het zonnetje. Hoe ervaren zij het in deze mannenwereld? Zijn die verschillen helemaal geen issue of kan het wat relaxter? Hieronder een paar quotes van de AGF’sters die afgelopen jaar in Primeur stonden.

Binnen Yex heeft Lisa van Zon (Productmanager) veel vrouwelijke collega’s, maar binnen commercie zijn het overwegend mannen. “Je moet niet op je mondje zijn gevallen, maar dat is eerder functie dan gender gerelateerd, denk ik. Er worden weleens flauwe grappen gemaakt, maar dat soort mannengedoe was ik al gewend vanuit mijn eerdere baan in de bloemenbranche. Op zakelijk gebied heb ik trouwens best veel contacten met vrouwen in andere landen.” Lisa heeft het erg naar haar zin bij Yex. “Wat we doen bij Yex zie ik als een teamprestatie. Niemand is te beroerd om de handen uit de mouwen te steken en elkaar te helpen. Ik voel een soort trots als we lekker verkopen en samen met ons team weer een goede week hebben gedraaid. De gemiddelde leeftijd van het team ligt rond de 30. Als jong team houden we er ook van het gezellig te maken met elkaar en we doen regelmatig een borreltje samen. Die combi is ook belangrijk.”

Werkend voor een vrouwelijke ondernemer (Tatsiana Lysenka van Fruit Queen), maakt dat Anastasiia Ulanova de AGF niet als een typische mannenwereld ziet. Het is wel een wereld waar veel mannen werken en het er weleens hard-tegen-hard aan toe kan gaan. Anastasiia moest daar wel even aan wennen. “Ik ben van nature een beetje stille persoon, maar inmiddels voel ik me sterker en ben ik niet snel meer geïntimideerd. Ik probeer altijd heel positief te blijven en van alle situaties iets te leren. Inmiddels kan ik heel goed met allerlei situaties omgaan en weet wat verstandig is om te zeggen. Ik denk dat vrouwen erg goed met stress kunnen omgaan, misschien wel beter dan mannen!” Het succes van Fruit Queen komt doordat ze een zeer hecht team zijn. “Onze onderlinge relatie is heel goed. Als er iets is, dan zeggen we dat recht voor zijn raap. Tegen kritiek moet je kunnen, want je kunt daar altijd wat van leren. Het werk is 24/7 en we hebben ook allemaal een gezin. Als daar wat mee is, dan vangen we dat op voor elkaar. Naast het werk trekken we ook vaak met elkaar op, inclusief partners en kinderen.”

Joëlla Steenbergen kwam drie jaar geleden als buitenstaander bij Europe Retail Packing in dienst. Ze paste helemaal niet in het gevraagde functieprofiel, maar zelf vond ze dat de aangeboden vacature heel goed bij haar paste. Na een telefoontje kon ze ook ERP daarvan overtuigen. “Mijn achtergrond met het organiseren van evenementen en de bankensector op mijn cv, sloot ik totaal niet aan op de functie-eisen. Door te vertellen wie ik ben en hoe ik naar producten kijk, kon ik toch op gesprek komen en dat pakte gelukkig goed uit.” Het werken in de dynamische AGF-wereld met een 24/7-mentaliteit is lastig als parttimer te doen, wordt vaak gedacht. De meeste vrouwen willen juist graag, net als Joëlla, werk en gezin combineren. “Gelukkig is het bij ERP wel mogelijk. We werken als team samen en hebben bijvoorbeeld per klant een WhatsApp-groep waardoor iedereen op de hoogte is en kan antwoorden op klantvragen. Ik kan daardoor mijn werk ook goed parttime invullen. Ook klanten hebben er best begrip voor, ze weten op welke dagen ik minder snel kan reageren en zijn bereid daar rekening mee te houden, merk ik. Het is dus ook een kwestie van goed communiceren.”

Tatjana Philtjens (Operational manager Fruitsnacks) stapte vier jaar geleden vanuit de bouwwereld over naar Fruitsnacks, wat meer een mannenwereld was. De overstap naar AGF is goed bevallen, met name de werkomgeving midden in de natuur, het werken met mooie gezonde producten en blije klanten. Het is waarschijnlijk een uitzondering in de AGF-sector, maar de man-vrouwverhouding bij Fruitsnacks is ongeveer 50-50% verdeeld; zowel op kantoor als in de productie werken evenveel mannen als vrouwen. Niet heel bewust overigens. “Het is ook niet het geslacht wat ertoe doet, maar het is een kwestie van de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen,” vertelt Tatjana. “Iedereen heeft zijn capaciteiten. Als we die krachten kunnen bundelen, merk je dat je als bedrijf vooruit kunt gaan.” Teamwork is een belangrijke basis van het succes van Fruitsnacks. Om dat te versterken en elkaar beter te leren kennen, plannen ze minstens twee keer per jaar een activiteit. “Daardoor ga je elkaar ook beter begrijpen en vervagen onderlinge verschillen. De ene keer doen we iets leuks, de andere keer iets leerzaams.”

Van de lingerie naar de techniek, dan maak je pas echt een sprong van een vrouwen- naar een mannenwereld. Lizette Baijens maakte die switch al vroeg in haar carrière. Na de lingerie kwam ze via de kartonnage, de drukwereld, het plastic naar de AGF-verpakkingen. Ze is ruim 8,5 jaar werkzaam bij NNZ, the packaging network, als senior accountmanager AGF-verpakkingen. "Wil je je mannetje staan in deze branche, dan is productkennis key," vertelt Lizette. In haar werk heeft ze voornamelijk met mannen te maken. Daarmee is het vaak gemakkelijker zaken doen dan met vrouwen, is Lizettes ervaring. “Vrouwen zijn meer gedetailleerd, willen vaak het naadje van de kous weten. Mannen zijn meer rechtdoorzee en onderhandelen op de grote lijnen. Details komen later wel. Mannen geven ook duidelijker aan wanneer een deal er niet inzit. Vrouwen proberen de pijn te verzachten en dat zorgt juist voor veel onduidelijkheid. Ik heb liever een duidelijke nee.”

Wanneer Sandra Huysman (Kwekerij de Westlandse Aardbei) een deal maakt wil ze zeker weten dat er verderop in de keten zorgvuldig wordt omgegaan met hun product. “Alles hangt met elkaar samen. Eerst moeten wij een mooie aardbei telen, die moet keurig netjes geplukt worden door ons plukteam, dan moet je chauffeurs hebben die er voorzichtig mee omgaan en vervolgens zijn het de mensen op de winkelvloer die er zorg aan moeten besteden. Die samenhang voor ogen te houden en om dat voor elkaar krijgen, is niet de gemakkelijkste weg, maar het is juist ook iets wat het werk heel leuk maakt. Die sociale kant: het teamwork in de kas met de plukkers en de chauffeurs, maar ook op maandagochtend dat praatje met de klant.” Dat het over het algemeen mannen zijn waar Sandra mee te maken heeft, is geen punt. “Mannen zijn lekker direct en daar houd ik wel van. Ik kom ook mannen tegen die misschien wat bot doen en iets hebben van ‘wat kom jij eigenlijk doen’, maar ik heb daar geen moeite mee. Omdat ik meer van het sociale ben, hebben ze misschien meer aan mij moeten wennen dan andersom. Het is in elk geval een uitdagende branche, waar nog heel veel gehaald en gebracht kan worden.”

Toen onderneemster Inez van Oord ontdekte dat fruit in Oeganda aan de varkens werd gevoerd, bedacht ze een businesscase. Samen met haar businesspartner Ineke Aquarius zagen ze mogelijkheden voor de Europese markt en richtten ze FiberFoods op. Als AGF-ster staat ze daarin niet alleen zelf haar mannetje; haast even belangrijk voor Inez is dat ze ook de vrouwen in Oeganda helpt emanciperen. Gezien hun belabberde positie kunnen die wel een extra steuntje in de rug gebruiken. Door jackfruit al in Oeganda te betrekken en verwerken, krijgen meer dan 1000 families in dorpen een extra inkomen en draagt het bij aan de economische ontwikkeling van het land zelf. “Deze waardeketen wordt nog niet door mannen beheerst. Koffie, chocola, vanille worden voornamelijk geleid door de mannen daar. De positie van vrouwen in Oeganda is achtergesteld, maar in deze sector vinden veel jonge vrouwen in Oeganda een baan. Het geld dat zij daarmee verdienen investeren ze in eten én in hun kinderen.”

Opgegroeid in de AGF is het voor Maud Valstar (Projectmanager Best Fresh Group) totaal geen probleem ‘haar mannetje te staan’. Vrouwen zijn bij Best Fresh Group en zeker bij Eminent, goed vertegenwoordigd. “Mannen zijn bij Eminent zelfs in de minderheid. Vergeleken met andere branches is de AGF misschien wel een hardere wereld, maar vrouwen horen daarin thuis. Er zijn meer vrouwen nodig. Ze hebben een kritische blik, geven structuur en gezelligheid. De AGF-wereld zal er alleen maar beter van worden. Ik zou iedere vrouw adviseren om het werken in de AGF eens te proberen.” Hoewel de biologische AGF-wereld inmiddels het geitenwollensokkenimago kwijt is, gaat het er daar iets ‘vrouwvriendelijker’ oftewel minder hard-tegen-hard, aan toe dan in de reguliere AGF. “Biologisch wordt meer mainstream. De generatie waar ik in zit, koopt veel bewuster en kijkt ook naar de impact van hun aanschaf op de wereld. Qua markt is de bio-wereld nog wel een stuk kleiner. Voor jou 10 anderen gaat daar niet op en daarom is die cultuur wel iets anders.”

Als commercieel manager bij Satori combineert Danielle van Zanten zowel salestaken als leidinggevende taken voor het salesteam waarbij de meerderheid vrouw is. Deze bijzonderheid in de AGF is overigens geheel toevallig, vertelt Danielle. “Man of vrouw, daar kijk ik niet naar. Wel kijk ik of iemand sales gericht is. Een belangrijke vaardigheid is dat je je talen spreekt, maar nog belangrijker vind ik dat je de taal van de klant spreekt.” En die klanten, ja, dat zijn bijna allemaal mannen. “Ik ben verantwoordelijk voor de verkoop naar Engeland en Frankrijk en heb daar voornamelijk te maken met groothandelsmarkten. 95 procent van mijn klanten is een man.”