Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Verkoop asperges ook bij jongeren en tweepersoonshuishoudens in de groei"

De afzetmarkt voor asperges is kansrijk. Vooral ouderen zijn dol op asperges. In 2022 nam het aantal jonge kopers in Nederland toe. Ook is er verkoopgroei te zien onder tweepersoonshuishoudens. Dit liet Wilco van den Berg (GroentenFruit Huis) op donderdag 2 maart zien in een presentatie tijdens een bijeenkomst van Aspergegilde Limburg, zo meldt GroentenFruit Huis.

De kennisbijeenkomst met als onderwerp 'De toekomst van onze Nederlandse aspergemarkt' vond plaats bij de Limgroup in Horst. Wilco presenteerde een nieuw uitgebrachte 'Factsheet asperge in beeld' van GroentenFruit Huis. 57 procent van het totale areaal asperges is te vinden in Limburg met Peel en Maas (20%) als belangrijkste gemeente. Als goede tweede volgt Noord-Brabant waar 37 procent van het totale oppervlak wordt geteeld. In 2022 bedroeg de Nederlandse oogst 16,5 miljoen kilo op een areaal van 2.760 hectare. Het hele jaar door worden er groene asperges ingevoerd (totale invoer asperges 15,5 miljoen in 2022) die grotendeels worden doorverkocht aan onze buurlanden. De verkoop van groene asperges steeg in de Nederlandse supermarkt naar een aandeel van 25 procent (20 procent in 2018).

Duitse consument aspergekampioen
Nederlanders aten in 2022 gemiddeld 900 gram asperges per persoon. Dit is zeker niet verkeerd voor een seizoensgroente (witte asperge). In Duitsland is asperge nog gewilder. Zo eet een Duitse consument gemiddeld 1,3 kilo op jaarbasis. Ruim 80 procent van het gekochte volume op de consumentenmarkt in Nederland komt voor rekening van 50-plussers waarbij 65-plussers 50 procent noteren. Positief nieuws is dat meer jongeren (<30 jaar) in 2022 asperges kochten.

Zo steeg het aantal kopers in deze doelgroep van 15 procent in 2021 naar 23 procent in 2022. Renske Hartensveld van het Nederlands Aspergecentrum haakte hier mooi op in door te laten zien dat er via diverse kanalen volop promotie plaatsvindt om de bekendheid van asperges bij jongeren te vergroten. Sprekers van The Greenery, Royal Zon en Teboza toonden in een sprekerscarrousel dat zij de toekomst voor asperges positief inzien. "Ja, asperge in Nederland heeft toekomst."

Download hier de 'Factsheet asperge in beeld'

Bron: GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: