Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AM Fresh Spain

"Er is een gat in de markt voor premium mandarijnenrassen in november en december"

Hoewel het vestigingen heeft op beide halfronden en ook volledig geïntegreerde bedrijven die zich toeleggen op onderzoek en rassenveredelingsprogramma’s voor granaatappel, kaki en blauwe bes, en voor citrus met de Genesis Innovation Group of voor druiven met het SNFL-programma, blijft het Spaanse AM Fresh een familiebedrijf, overigens een van de weinig overblijvende in de sector. FreshPlaza bezocht in Càrcer en La Pobla Llarga de Valenciaanse vestigingen van de groep onder leiding van Álvaro Muñoz, inmiddels de derde generatie. AM Fresh werd in 1932 in Murcia opgericht door de familie Muñoz, dat begon als citroenteler. 


Directeur Antonio Oliver en commercieel manager Luis Miguel Lavado van AM Fresh Spain 

Later, in de jaren '70, werden twee pakstations voor citrus geopend in de provincie Valencia. In de afgelopen 40 jaar heeft het bedrijf de teelt in Spanje uitgebreid, voornamelijk in Andalusië, waar het momenteel ongeveer 80% van zijn Spaanse citrus oogst, maar ook teeltactiviteiten op het zuidelijk halfrond.

AM Fresh Spain richt zich vooral op citrus, waarvan het zo'n 140.000 ton per jaar produceert. De oogst van mandarijnen op Spaanse bodem loopt van september tot juni, die van sinaasappelen van half oktober tot september. De belangrijkste bestemmingsmarkten zijn het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, die goed zijn voor 70% van de omzet van het bedrijf, maar de afgelopen jaren neemt de export naar landen als Duitsland, de Baltische staten, Canada, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika steeds verder toe.

"We zijn de grootste citrusleverancier in het VK, waar we met bijna elke retailer samenwerken. We werken op elk niveau van de toeleveringsketen, niet alleen in de teelt en de distributie, maar ook met onderzoekteams in de verkooppunten, wat ons de nodige informatie verschaft voor rassenveredeling", vertelt Antonio Oliver, directeur van AM Fresh Spain. 

"Er is een gat in de markt voor premium mandarijnenrassen in november en december"
Het bedrijf, dat sterk gelooft in de toegevoegde waarde van beschermde rassen, is de grootste producent van Orri en Tango mandarijnen in Spanje. "Dankzij een goede relatie met het Israëlische bedrijf Mehadrin konden we destijds de regering van Israël ertoe brengen toestemming te geven voor de beperkte teelt van Orri in Spanje. We zijn er ook in geslaagd om een antwoord te bieden op de consumentenvoorkeuren qua smaak, schil, sapgehalte en afwezigheid van pitjes met nieuwe rassen zoals de Satsuma Belabela, de Sigal mandarijn of nieuwe citrusconcepten zoals Banzzai en The Alizza Fruit, een tangelo", zegt Antonio Oliver. 


Antonio Oliver op een van de Orri mandarijnenpercelen van AM Fresh in Càrcer 

"Een van onze belangrijkste aandachtspunten is het verbeteren van het bestaande rassenaanbod. In Spanje zijn de premiumrassen van het tweede deel van het seizoen, zoals Orri en Tango, algemeen geaccepteerd en dus is het moeilijk om nog waarde toe te voegen in dit deel van de kalender. Met onze volumes van deze rassen kunnen we de markt dekken van december tot juni. Maar in het eerste deel van het seizoen, in november en de eerste helft van december, ligt er nog veel ruimte om de Spaanse teelt meer concurrentiekracht te geven. Wanneer de markt rassen als Orri of Tango beschikbaar heeft, blijft de mandarijnenconsumptie hoog", zegt hij. 


Orri mandarijn

"Dit is goed te zien bij de overgang van het zuidelijk naar het noordelijk halfrond. Want dan stappen we over van deze premiumrassen uit Zuid-Afrika op andere zoals Marisol, Clemenrubi en Oronules uit Spanje, die niet dezelfde smaakkwaliteit bieden. Daardoor neemt de consumptie af totdat de rassen van het tweede deel van het seizoen verschijnen. Ons doel is om dit momentum van de vraag het hele jaar door vast te houden. Daarom staan we op het punt om twee nieuwe mandarijnenrassen met buitengewone eigenschappen op de markt te brengen waarmee we waarde willen toevoegen in dit deel van de kalender", zegt Luis Miguel Lavado, commercieel manager van AM Fresh Spain. 

Zeer krappe winstmarges
De regens tijdens de bloeiperiode, de problemen met de watervoorziening als gevolg van de droogte, vooral in Andalusië, en de plaagdruk, vooral in de Valenciaanse Gemeenschap, hebben ertoe geleid dat de oogst en de packout van citrus in 2022/2023 niet zo hoog liggen. Ook de maatvoering blijft achter en de prijzen stijgen. 

"Het gebrek aan aanbod wordt steeds duidelijker in het tweede deel van het seizoen, vooral bij sinaasappelen, waarvan de consumptie vertraagt door de hoge prijzen. Bovendien maken de aanzienlijke teelt-, verwerkings- en transportkosten, die zich nu toch iets lijken te stabiliseren, het erg moeilijk om winstmarges te behalen", leggen Luis Miguel en Antonio uit.

"Gezien de inflatie, hoge inkoopprijzen, zeer krappe marges en angst bij de consument voor koopkrachtdaling, richten veel grote supermarktketens zich steeds meer op prijs en wenden ze zich tot derde landen. Het Verenigd Koninkrijk heeft zijn import uit Egypte, Turkije en Marokko bijvoorbeeld aanzienlijk verhoogd. Deze teeltlanden hebben immers problemen gehad met het verzenden van product naar Rusland of Oekraïne vanwege de oorlog en naar China vanwege de Covid-beperkingen, waardoor ze meer export naar Europa hebben gedaan. Al wordt daarbij in de EU geenszins het wederkerigheidsprincipe toegepast op het vlak van gewasbeschermingsvoorschriften", stellen ze. 

"Onze percelen zijn bijvoorbeeld BeeFriendly en beschikken over WWF-certificaten. Onze activiteiten vermijden voedselverspilling, we gebruiken hernieuwbare energie en we investeren in digitalisering/robotica om een perfecte bevoorrading te garanderen. Hier besteden wij volop aandacht aan om ons te onderscheiden in de prijzenoorlog. Het is het resultaat van tientallen jaren ervaring in de citrusbranche." 

Consumptie mandarijnen naar omhoog, sinaasappel naar beneden
Volgens Luis Miguel en Antonio blijft de consumptie van mandarijnen en clementines toenemen, terwijl die van sinaasappelen de laatste jaren juist afneemt. Die eerste twee zijn immers gemakkelijker te pellen. "De consumptie van vers geperst sinaasappelsap zit wel in de lift. Toch richt ons innovatieteam zich ook op nieuwe, heerlijk smakende sinaasappelrassen met baanbrekende eigenschappen die de sinaasappelcategorie nieuw leven in moeten blazen." 

De sector moet het merk Spanje promoten
Volgens Antonio en Luis Miguel zou de Spaanse citrussector het merk Spanje moeten promoten om het concurrentievermogen te vergroten. "Op beurzen zien we altijd borden met 'Citrus uit Marokko' of 'Citrus uit Egypte', terwijl we in Spanje veel liever de afzonderlijke regio’s in de kijker zetten. We zouden het merk Spanje veel meer moeten promoten op internationaal niveau." 

Voor meer informatie:
Luis Miguel (commercieel directeur)
AM Fresh Spain
Tel: +34 968278200
luis.lavado@amfresh.com 

Patricia Sagarmínaga
(marketing- en communicatiedirecteur)
AM Fresh Group
Mob: +34 669161941
patricia.sagarminaga@amfresh.com  
amfresh.com 

Publicatiedatum: