Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS dit jaar belangrijke bestemming voor Zuid-Afrikaans steenfruit

Icon Fruit, een joint venture van de Unlimited Group en Cape Fruits Produce, heeft een goede mix van alle soorten steenfruit, zegt Lohan Marais, commercieel directeur.

Foto rechts: Ruby Crisp pruimen

"We zien een goede Brix voor het steenfruit, het is een van de betere Brix-jaren voor alle rassen, vooral voor pruimen en zelfs voor vroege pruimen," zegt hij. Kleine maten zijn een kenmerk van veel steenfruitrassen dit seizoen.

De portefeuille van Icon Fruit bestaat uit pruimen (waaronder veel van de specifieke pruimensoorten die in Zuid-Afrika worden geteeld), nectarines, perziken, peren, abrikozen en kerspruimen. Er wordt bekeken om ook kersen te gaan telen

Hun pruimenseizoen is uitzonderlijk lang en loopt van november tot week 18/19. De plaatselijke retail wordt tot begin juni van pruimen voorzien.

Vermindering Zuid-Afrikaanse pruimenteelt wenselijk
"Als je naar de afgelopen drie seizoenen kijkt, is het erg moeilijk geweest voor de telers. Tot nu toe zijn er nog niet veel pruimenboomgaarden gestopt, maar als dit seizoen net zo moeilijk wordt als de afgelopen drie seizoenen, zullen we zeker zien dat telers de boomgaarden gaan kappen."

Hij merkt op dat het misschien goed is als Zuid-Afrika de pruimenvolumes terugschroeft, "misschien moeten we terug naar 12 of 13 miljoen kartons." De laatste raming voor het seizoen 2022/2023 is 13,45 miljoen; 5,25 kg aan kartons voor de export, 14% minder dan vorig jaar. Het fruit is klein, waardoor er minder kartons worden verpakt.

Veelbelovend naseizoen
De Zuid-Afrikaanse Rand is de afgelopen dagen aanzienlijk verzwakt ten opzichte van de Amerikaanse dollar naarmate het internationale vertrouwen in het economisch bestuur van het land verdampt. Vandaag bedraagt de koers R18,40 voor een dollar (R19,28 voor 1 euro), een maand geleden was dat nog R17,20 (0,89 euro).

Een sterke dollar maakt vracht duurder, terwijl veel van het Zuid-Afrikaanse steenfruit wordt verkocht op de Britse markt.

De stijgende kosten hebben het de steenfruittelers erg moeilijk gemaakt, zegt Lohan, en bovenop de logistieke verpakkingskosten hebben de telers te kampen met een elektriciteitsnet in crisis. Een sterke dollar doet het effect van de dalende vrachtprijzen teniet.

"Vroeg in het seizoen stonden de prijzen onder druk, maar halverwege het seizoen herstelden ze zich met betere prijzen dan vorig jaar", zegt hij. "Het lijkt erop dat we een sterk einde van het seizoen krijgen met betere prijzen dan vorig jaar. Ik ben voorzichtig optimistisch omdat factoren als de haven die moeite heeft met laden en de wind voor problemen kunnen zorgen, maar het ziet ernaar uit dat we een beter seizoen dan vorig jaar kunnen krijgen."

Ze hopen alleen op minder wind in maart; in februari zorgden rukwinden voor ongeveer twee weken vertraging in de haven.

Bijna 1 miljoen minder kartons met pruimen uit Zuid-Afrika naar Europa
"Iedereen vecht om schapruimte. Er zijn massa's bessen, druiven, steenfruit, noem maar op. Bij pruimen zijn onze belangrijkste concurrenten de Angeleno-pruimen uit Italië die bij Smartfresh worden opgeslagen. Wanneer Italië een grote oogst heeft, gaan ze erg lang door en dat heeft een negatief effect op de prijzen. Dit jaar was Italië tot december in de markt, wat onze vroege prijzen drukte."

Toen de Amerikaanse markt moeilijk werd voor Chileense pruimen, verdeelde het land zijn oogst gelukkig over Europa en het Verre Oosten.

"Europa is een pruimenconsument, we moeten hen gewoon het juiste product geven", waarbij hij opmerkt dat zij samen met hun telers hebben geprobeerd nieuwe rassen in te voeren, vooral specifiek in Zuid-Afrika geteelde pruimen. "We kijken naar roodvlezige rassen, grotere vruchten met een zeer goede eetkwaliteit. Ze moeten een goed tonnage opleveren, dat is heel belangrijk." Hij voegt eraan toe dat ze echt een positief verschil zien met betere rassen.

De export van steenfruit naar de Verenigde Staten is toegenomen doordat dit jaar enkele EU-volumes naar de VS zijn gegaan. "De VS is een nieuwe markt voor ons en er wordt daar momenteel veel steenfruit geladen. Het zal dit jaar een belangrijke markt zijn."

Zuid-Afrika verhandelt nog steeds 40 tot 45% van zijn steenfruit in Europa, met nog eens 20 tot 25% in het Midden-Oosten en kleinere hoeveelheden naar Canada, India, Hongkong, Maleisië en Singapore. "We proberen meer te doen in het Verre Oosten omdat het een dollarmarkt is," merkt hij op.

Rusland heeft nog steeds fruit nodig, China is een gemiste kans
Omdat het Midden-Oosten klein fruit afneemt, werd die bestemming snel overbelast en werd het snel een no-go area met zeer lage prijzen.

De totale export van Zuid-Afrikaans steenfruit naar Rusland ligt op hetzelfde niveau als vorig jaar, ook al zijn de vrachtkosten het dubbele van die naar Rotterdam. De hoge prijzen worden geabsorbeerd en Rusland heeft nog steeds fruit nodig, zegt hij.

"We kunnen niet naar China verschepen, wat volgens mij een gemiste kans is voor Zuid-Afrika." De containerprijzen naar het VK, de EU en Rusland zijn niet echt significant gedaald, maar toch zullen de retailprogramma's in het VK en de EU altijd een topprioriteit blijven.

Verpakkingskosten worden "krankzinnig"
De prijzen van verpakkingspapier zijn de afgelopen jaren met meer dan 20% per jaar gestegen, aldus Lohan. Steenfruit wordt meestal niet verzonden in punnets. "We moeten een manier vinden om dat omlaag te brengen. Voor de telers wordt het momenteel gewoon te duur. Ik sprak met enkele van onze telers; als je een perenkarton verpakt, is het krankzinnig, het is echt extreem duur."

Hij wijst erop dat de verkoopprijs ondertussen hetzelfde blijft, wat het voor de fruittelers een enorme uitdaging maakt.

Proeven met platte perziken
Regen heeft dit jaar het perzik- en nectarine-seizoen ingekort.

De toekomst van perziken ligt in platte perziken, merkt Lohan op, maar Zuid-Afrikaanse telers worstelen nog steeds met het vinden van platte perzikrassen die het goed doen in Zuid-Afrika. Zij zijn op zoek naar rassen die goed zetten en waarvan de vruchten niet barsten.

"We zijn blij met sommige van de nieuwe nectarinevariëteiten, sommige van de vroege nectarines hebben een betere Brix en een betere maat en ze zien er veelbelovend uit," zegt hij.

Icon Fruit begint ook met abrikozen in november en levert late abrikozen tot in februari, maar de meeste abrikozen worden in december geoogst. "Ik denk ook dat Zuid-Afrika meer kan doen met abrikozen in de juiste microklimaten."

Voor meer informatie: 
Lohan Marais
Icon Fruit
Tel: +27 72 643 4204
lohan@iconfruit.co.za
www.iconfruit.co.za

Publicatiedatum: