Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
La Blottière viert zijn 60e verjaardag

"We gaan de nadruk leggen op peren"

La Blottière®, eigenaren en telers van peren- en appelcultivars uit Frankrijk, vierde tijdens de Fruit Logistica 2023 het 60-jarig bestaan van het bedrijf met partners en klanten. David Socheleau, manager van de La Blottière Group, blikt terug op de bedrijfsgeschiedenis.

"De jaren '60 en '70 stonden in het teken van de ontwikkeling van onze boomgaarden. Deze ontwikkeling werd in de jaren '80 voortgezet met rechtstreekse verkoop aan winkels en enkele pogingen tot lokale export. Met de invoering van centrale inkoopdiensten in de jaren '90 ontwikkelden en structureerden we partnerschappen met andere appeltelers, terwijl we onze eigen boomgaarden bleven ontwikkelen. De jaren 2000 betekenden een echt keerpunt in de geschiedenis van het bedrijf, met vooral een nationale uitbreiding, maar ook de start van rassenprojecten zoals Antarès. Wat de jaren 2010 betreft, werd dit decennium gekenmerkt door de ontwikkeling van de peer, parallel met de start van de export in verband met onze vestiging in Chili, en de oprichting van de merken Apple-Bird® en Daisy®. Dit is een strategische keuze met als doel onze exportklanten het hele jaar door te kunnen bevoorraden."

La Blottière, met historische boomgaarden en hoofdkantoor in de Loirevallei, Frankrijk, vestigde zich in 2018 ook in het zuidwesten, rond een fruitpakstation en een groep telers. Dit jaar staat in het teken van zijn uitbreiding naar kersen in Chili. Ze lanceerden ook de Qtee-peer in 2020, samen met grote plantprogramma's en investeringen in infrastructuur. Van de 88.000 ton fruit die in 2022 is verwerkt, is 60% verkocht in Frankrijk en 40% bestemd voor de export en overzeese markten.

Versterking internationale aanwezigheid
La Blottière wil ook haar internationale aanwezigheid versterken. "Wij zijn ons er terdege van bewust dat de appelconsumptie op middellange termijn zal toenemen in regio's die altijd moeite hebben met de appelteelt. Dankzij deze synergie tussen het noordelijk en het zuidelijk halfrond en onze knowhow kunnen wij de volumes, de waarde van onze producten en onze aanwezigheid op de markt buiten Europa vergroten, zelfs in deze moeilijke context. Het is een deugd, want de ene oorsprong komt de andere ten goede. In een moeilijke context wat de kwaliteit van de oogst en de economische situatie betreft, zijn wij erin geslaagd ons aan te passen aan de internationale vraag en ook ons aanbod aan te passen", aldus Socheleau.

Hij zegt dat ze voor de komende jaren doelstellingen hebben die niet zullen worden bereikt zonder een zekere veerkracht en aanpassingsvermogen. "Wat onze gedragslijn maakt en wat voor ons en voor de telers met wie we werken een sterk merkteken is, is het vermogen om heel vroeg en stroomopwaarts de vraag te stellen hoe de fruitsector er over enkele jaren zal uitzien en ons aan te passen aan de economische realiteit waarin we ons ontwikkelen."

Voor meer informatie:
Camille Marues
La Blottière
Tel: +33 2 41 29 29 87
Camille.MARQUES@lablottiere.com
www.levergerdelablottiere.fr

Publicatiedatum: