Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rotterdam maakt ruimte voor de allergrootste containerschepen

Havenbedrijf Rotterdam gaat een sleepbotenkade met ligplaatsen voor twaalf slepers aanleggen aan het begin van het Yangtzekanaal. Daartoe wordt het Yangtzekanaal, het verbindingskanaal tussen het Beerkanaal en het binnenmeer van Maasvlakte 2, aan de zuidkant over een lengte van 500 meter verbreed. De nieuwe slepersligplaatsen zullen naar verwachting eind 2024 worden opgeleverd.

De nieuwe kade ligt direct bij de entree van de Rotterdamse haven en daarmee dichtbij de grootste containerterminals. De ligplaatsen zullen worden uitgerust met walstroomvoorzieningen. Hiermee draagt deze sleepbotenkade bij aan de doelen van het Havenbedrijf om de operationele dienstverlening zo veilig, efficiënt en duurzaam mogelijk te laten plaatsvinden.

Sleepboten
Sleepboten vervullen een belangrijke taak binnen de operationele dienstverlening van de Rotterdamse haven. Niet alleen slepen ze schepen naar hun ligplaats, maar ze zorgen er bij storm ook voor dat schepen op hun ligplaats blijven liggen. Op dit moment liggen de sleepboten in de Scheurhaven en de prinses Margriethaven. De voornaamste sleepdiensten in de Rotterdamse haven zijn Boluda Towage, Svitzer en Fairplay.

Verbreding vaarpad
Door het Yangtzekanaal varen de grootste containerschepen van en naar de terminals APMT 2 en RWG in de Prinses Amaliahaven. In die haven bouwt het Havenbedrijf aan nog eens 2400 meter kademuur voor containerschepen. Daardoor zal het in het Yangtzekanaal aanzienlijk drukker worden. Het Havenbedrijf heeft daarom de intentie om nog vóór 2030 ook 1400 meter van het Yangtzekanaal – ten westen van de bestaande Antarcticakade -  te verbreden, door het aanleggen van een kademuur met wachtplaatsen voor de binnenvaart. Na verdiepend baggerwerk ontstaat hierdoor meer ruimte en is het Yangtzekanaal – en daarmee de toegang tot de Maasvlakte - gereed om straks ook de nog te ontwikkelen nieuwste generatie containerschepen van 430 meter bij 66,50 meter veilig en efficiënt te kunnen ontvangen.

Yangtzekanaal
Het Yangtzekanaal is in 2012 ontstaan toen de voormalige Yangtzehaven werd doorgegraven. Het Yangtzekanaal verbindt sinds die tijd het Beerkanaal met de havenbekkens op de Maasvlakte 2 en is daarmee de toegang tot o.a. de Prinses Amaliahaven, Prinses Arianehaven en Prinses Alexiahaven. Aan de noordkant van het Yangtzekanaal ligt de Euromax containerterminal.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: