North Sea Farmers en Brave New Food hebben de handen ineengeslagen om de drempels voor verpakkingsmaterialen en voedselproducten op basis van zeewier in de markt te verlagen. In de Seaweed Innovation Challenge, die 6 maart van start gaat, nodigen ze zeewierondernemers van over de hele wereld uit om hun meest veelbelovende en inspirerende producten en oplossingen te laten zien.
In een live pitch-evenement dat zal plaatsvinden in Den Haag, kunnen de beste innovators hun product of oplossing pitchen voor invloedrijke gevestigde bedrijven met een groot marktbereik in Europa. Het doel is om hiermee nieuwe samenwerkingen met marktpartijen tot stand te brengen, zodat zeewier straks in de meeste winkels ligt.
"Veel consumenten zijn nog relatief onbekend met de toepassingen van zeewier, waardoor het nog maar in weinig huishoudens wordt gebruikt. En dat terwijl zeewierondernemers over allerlei innovatieve oplossingen beschikken voor verpakkingsmateriaal of als voedselverbeteraar. Tijdens de Seaweed Innovation Challenge, die 6 maart van start, mogen deze innovators hun zeewiertoepassingen pitchen aan grote marktpartijen, en tegelijkertijd aan een breder publiek tonen wat je allemaal met zeewier kunt."
In het eerste stadium van de Seaweed Innovation Challenge kunnen zeewier-innovators van over de hele wereld hun pitch inzenden op het online platform van Brave New Food. Iris Menger, markt coördinator bij North Sea Farmers, verwacht minstens 30 veelbelovende pitches.
"Wij geloven in de potentie van zeewier en weten dat er sterke en goede ideeën klaarliggen. We moeten gewoon een manier vinden om ze in de markt te krijgen als alternatief voor de bestaande, minder duurzame producten. Met deze Challenge hopen we grote bedrijven te inspireren om samen te werken met de zeewierindustrie om deze transitie te versnellen. Duurzame en gezonde zeewierproducten in elk huishouden in Europa, dat is ons streven."
Relevante Europese marktpartijen
Op het live pitch-evenement van 8 juni – dat zal plaatsvinden in Den Haag - zal een jury aanwezig zijn, bestaande uit retail groep Colruyt Group en internationaal verpakkingsbedrijf DS Smith. Daarnaast zullen er nóg twee relevante Europese marktpartijen onthuld worden gedurende de looptijd van de Challenge. Deze jury zal bepalen wie de Seaweed Innovation Challenge zal gaan winnen. De 4 winnaars winnen een één-op-één brainstormsessie met de bedrijven in de jury, media-aandacht via o.a. de kanalen van North Sea Farmers en Brave New Food en natuurlijk de kans om te netwerken met een groot aantal verschillende bedrijven en investeerders die ook bij het evenement aanwezig zullen zijn.
Milo Laureij van Brave New Food: "We zijn drie jaar geleden begonnen met het organiseren van dit soort innovatie challenges. Het is een effectieve manier om grote bedrijven bewust te maken van de vooruitstrevende innovaties die er zijn. In vorige challenges hebben we meer dan 800 pitches van bedrijven van over de hele wereld weten aan te trekken. Veel van hen hebben waardevolle contacten opgedaan die hebben geleid tot samenwerkingen. We zijn inmiddels al een paar jaar lid van North Sea Farmers, omdat we veel potentie zien in zeewier als veelzijdig product. Daarom bundelen we onze krachten in deze Challenge. We hebben hoge verwachtingen van deze Seaweed Innovation Challenge en we gaan ervan uit dat ook hier weer interessante en waardevolle samenwerkingen worden opgebouwd."
Voor meer informatie:North Sea Farmers
Zeestraat 84
2518 AD Den Haag
+31 (0)70 31 84 444
info@northseafarmers.org
www.northseafarmers.org
Brave New Food
PC Staalweg 40a
3721 TJ Bilthoven
+31(0) 85 3032935
info@bravenewfood.com
www.bravenewfood.com