E-handel blijft in de EU groeien Online winkelen blijft groeien in de EU, zo blijkt uit gegevens van de laatste jaarlijkse enquête over het gebruik van ICT in huishoudens en door particulieren. In 2022 had 91% van de mensen tussen 16 en 74 jaar in de EU het internet gebruikt, waarvan 75% goederen of diensten voor privégebruik had gekocht of besteld. Het aandeel e-shoppers steeg van 55% in 2012 tot 75% in 2022, een stijging van 20 procentpunten (pp). Het hoogste aandeel internetgebruikers dat in 2022 goederen of diensten via internet heeft gekocht of besteld, werd genoteerd in Nederland (92%), Denemarken (90%) en Ierland (89%).
Bron: ec.europa.eu
Spar Spanje partner Fragadis vergroot zijn aanwezigheid in de retail De Spaanse Spar retailer Fragadis, die actief is in het oosten van Spanje, heeft vastgesteld dat er behoefte is aan grotere supermarkten in zijn gebied. De retailer heeft in 2022 vier Eurospar-supermarkten geopend en op 1 februari 2023 nog een Eurospar-winkel. Alle winkels hebben slagerij- en delicatessenwinkels en versafdelingen met regionale groenten en fruit.
Bron: spar-international.com
VK: Ocado gaat prijzen vergelijken met Tesco nu supermarktstrijd toeneemt Online supermarkt Ocado heeft de strijd tussen supermarkten opgevoerd door aan te kondigen dat het 10.000 producten van Tesco tegen dezelfde prijs zal aanbieden. De stap van Ocado komt op het moment dat het bedrijf een groot verlies van meer dan € 563 mln over het afgelopen jaar meldt.
Bron: bbc.com
Britse retailers en consumenten blijven de stijgende kosten voelen De inflatie bij grote Britse winkelketens heeft in de 12 maanden tot februari een nieuw record bereikt, wat de stijgende kosten voor retailers en consumenten weerspiegelt, aldus het British Retail Consortium (BRC).
Bron: reuters.com
Britse M&S verhoogt salaris winkelpersoneel met 7% wegens stijgende kosten levensonderhoud De Britse retailer Marks & Spencer verhoogt vanaf april het uurloon voor meer dan 40.000 winkelmedewerkers met 7%, een derde verhoging in iets meer dan twee jaar die de aandacht kan trekken van de Bank of England, die zich zorgen maakt over de inflatiedruk in de economie.
Bron: reuters.com
Ahold Delhaize publiceert jaarverslag 2022 en roept Algemene Vergadering van Aandeelhouders 2023 bijeen Ahold Delhaize heeft haar Jaarverslag 2022 gepubliceerd, een geïntegreerd verslag dat een overzicht geeft van de financiële en ESG-prestaties van de onderneming in 2022. Het jaarverslag 2022 is hier beschikbaar.
Bron: aholddelhaize.com
Brits Sainsbury's sluit twee vestigingen, 1.400 banen getroffen Het Britse supermarktconcern Sainsbury's is van plan vijf bestaande vestigingen van Sainsbury's en Argos voor algemene producten samen te voegen tot drie en er tegen 2026 twee te sluiten, wat gevolgen zal hebben voor 1.400 werknemers, aldus het bedrijf. De voorgestelde vestigingen zijn in Basildon, Zuidoost-Engeland, en Heywood, Noord-Engeland.
Bron: reuters.com
Tsjechische online supermarkten kijken verder dan hun thuismarkt Twee Tsjechische online supermarkten, de ene een startende "unicorn", de andere gesteund door een miljardair, nemen het op tegen de grootste Europese supermarkten om de groeiende vraag naar thuisbezorging van levensmiddelen te voeden. Marktleider Rohlik Group richt zijn pijlen op Duitsland, terwijl lokale rivaal Kosik naar het oosten trekt.
Bron: reuters.com
Nederland: Retailomzet ruim 11% hoger in januari Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt voor januari 2023 dat de Nederlandse retail een omzetgroei van 11,3% op jaarbasis heeft geboekt. De omzet steeg met 0,4%. De omzet in de foodsector steeg met 7,3% en in de non-foodsector met 21,5%. Verder daalde de omzet van de online retail met 10,9%.
Bron: cbs.nl
5 manieren waarop AI en machine learning de retailervaring verbeteren Andrew Bithell van CTS onderzoekt vijf manieren waarop technologie retailers helpt om de kracht van hun databronnen te benutten: 1. Verschillende ervaringen herkennen; 2. AI gebruiken om gemiste kansen te minimaliseren; 3. Klanten effectiever begeleiden; 4. Samenwerken om ervaringen te transformeren; 5. De beleving van de retail verbeteren.
Bron: esmmagazine.com
Just Eat Takeaway schommelt naar kleine kernwinst 2022, ziet beter 2023 Just Eat Takeaway.com, Europa's grootste maaltijdbezorger, komt uit op een kleine kernwinst in 2022 en zegt te mikken op een kernwinst van € 225 mln dit jaar. De aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) bedroeg in 2022 € 19 mln, tegenover een verlies van € 350 mln in 2021.
Bron: reuters.com