Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Goederenstromen bundelen en efficiëntie vergroten"

Door de gestegen vrachttarieven en het tekort aan vrachtwagen-chauffeurs staat de logistieke sector zoals bekend onder druk. Dit is ook te merken bij Fresh Logistics System (kortweg FLS), een dochteronderneming van de Landgard-group met in totaal zes vestigingen in Duitsland (Straelen-Herongen, Neu Wulmstorf, Wiesmoor, Geldern-Lüllingen, Halle en Achern).

"De kosten- en margedruk is enorm gestegen, vooral de energieprijzen hebben in het  afgelopen jaar enorme prijssprongen gemaakt. Deze toegenomen kostenlast kunnen wij slechts gedeeltelijk aan onze afnemers doorberekenen", zo duidt FLS-directeur Stefan Streuer de huidige uitdagingen.

Ondertussen heeft ook het chauffeurstekort enorme gevolgen voor de leveringsketen. "Aan de ene kant zijn klanten op veel gebieden niet bereid om de extra kosten te dragen, en aan de andere kant wordt het steeds moeilijker om producten van A naar B te brengen, aangezien het ontbreekt aan vrachtwagenchauffeurs. Deze twee cruciale punten leiden ertoe dat we met een ernstig tekort aan vrachtruimte te kampen hebben. Het is belangrijker dan ooit om de goederenstromen te bundelen en zo de efficiëntie te vergroten."

Volgens Stefan zou de gehele leveringsketen van A tot Z beter op elkaar moeten worden afgestemd. "Want alleen het eigen verantwoordelijkheidsgebied professioneel te organiseren zorgt nog niet voor een goed werkende leveringsketen. Zo zouden bijvoorbeeld leveringstijden en leveringsdagen beter op elkaar moeten worden afgestemd om de bezettingsgraad te vergroten en het aantal ritten te beperken. Dat zijn allemaal maatregelen die helpen om de kostendruk adequaat tegen te gaan en daarnaast duurzamere transporten te realiseren. Dit lukt echter alleen als de interactie tussen klant en leverancier soepel verloopt. Het is merkbaar dat de bereidheid van de klant toeneemt en dat hij zich er steeds meer van bewust is dat de volatiliteit van de leveringsketen ook hem voor grote uitdagingen stelt. Toch is het moeilijk om alle eisen daadwerkelijk in de praktijk te brengen." 


FLS-directeur Stefan Streuer bij de Landgard stand op de Fruit Logistica van dit jaar

Complete logistieke dienstverlening uit één hand
Fresh Logistics System geeft al zestien jaar prioriteit aan de belangen van moederbedrijf Landgard op het gebied van transport en verslogistiek. Ongeveer 70 procent van de activiteiten van het bedrijf heeft betrekking op het assortiment bloemen en planten, de rest op de logistiek en dienstverlening rondom groenten en fruit. Stefan: "Daarnaast zijn we ook actief op de markt voor derden, doordat we proberen om bundelingseffecten op het gebied van vrachtruimte te realiseren. Ons nationale netwerk met vestigingen in alle richtingen helpt ons daarbij: in het noorden, ten zuiden van Hamburg, hebben we een hub voor groenten en fruit, zoals producten van overzee, terwijl bijvoorbeeld de vestiging Achern als knooppunt voor de goederenstroom uit Frankrijk en Spanje dient. Bovendien werken we ook nauw samen met tal van expediteurs en partners in binnen- en buitenland, om vrachten te bundelen en de processen optimaal vorm te kunnen geven."

Tot nu toe lag de nadruk vooral op het transport van bederfelijke producten. Vanuit deze basis heeft het dienstenaanbod van FLS zich snel ontwikkeld, aldus Stefan. "We willen onze klanten het complete pakket aan logistieke diensten aanbieden. Dat betekent dat we niet alleen maar producten transporteren, maar dat we verantwoordelijk zijn voor de gehele waardeketen, bijvoorbeeld intralogistieke dienstverlening zoals sorteren en verpakken, kwaliteitscontroles, picking/packaging en retourenmanagement. Dat is ook de trend die wij momenteel zien: men wil zich tegenwoordig niet meer tot meerdere bedrijven wenden, maar als het even kan tot één logistieke partner die het complete portfolio uit één hand kan aanbieden. Oftewel van het veld tot in de winkel."

Strategische beslissingen en samenwerking
In het kader van de genoemde uitdagingen ziet Stefan ook bij de collega's in het buitenland een groeiende behoefte aan intensieve samenwerking. "Wij hebben allemaal met soortgelijke uitdagingen te kampen. Het wordt in de komende jaren belangrijker om samen te werken met partnerpartijen en elkaar de bal toe te spelen om te kunnen overleven in een gespannen marktomgeving", benadrukt Stefan.

Ook nieuwe aandrijfconcepten ter reductie van de CO₂-uitstoot zijn cruciaal. "Het probleem van een beperkte actieradius heeft momenteel nog een remmende werking op bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens. Toch onderzoeken we in nauw overleg met de producenten al de mogelijkheden in het lokale vervoer. Nu moeten we de voorwaarden scheppen om deze varianten in de toekomst volledig te kunnen implementeren."  

Om de toekomst van de duurzame verslogistiek veilig te stellen, zijn volgens Stefan echter ook verdere strategische beslissingen noodzakelijk. "We houden ons ook bezig met het thema digitalisering, bijvoorbeeld met telematica-integratie, guided navigation en apps voor chauffeurs. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen en elektrische motoren voor onze koelaggregaten ter vermindering van het dieselverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen.

Een andere belangrijke taak is het tekort aan chauffeurs tegengaan en de status van het beroep aanzienlijk te verbeteren. Veel Oost-Europeanen vinden inmiddels in hun eigen land betere arbeidsvoorwaarden dan in Duitsland. We moeten randvoorwaarden creëren zodat de waardering voor chauffeurs toeneemt en het beroep vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker wordt dan het tot nu toe was. Dit om ervoor te zorgen dat er een groter aantal gekwalificeerde nieuwe medewerkers ontstaat."

Voor meer informatie:
Stefan Streuer
Fresh Logistics System GmbH
Veilingstraße A1
D-47638 Straelen-Herongen, Duitsland
Tel +49 2839 59 4153
info@freshlogistics.de 
www.freshlogistics.de 

Publicatiedatum: