Tholen - The Nuts and Dried Fruits Company (NDFC) heeft in de jaren na de pandemie haar gestage groei weer voort kunnen zetten. Het bedrijf, gelegen in Sint-Katelijne-Waver, heeft daarom afgelopen jaar haar pand uitgebreid om de beoogde groei op te kunnen vangen. "Zeker het segment granola is blijvend in populariteit gestegen, wat er mede aan heeft bijgedragen dat het noodzakelijk was om uit te breiden", vertelt Jan Jelders van NDFC.
Met de uitbreiding heeft de producent van granola-producten en groothandel in noten, gedroogd fruit en zaden een verdubbeling van de ruimte kunnen realiseren. "Al met al zitten we qua productieruimte, opslag en burelen op een oppervlakte van zo'n 3000 m². Zo hebben we over het algemeen meer opslagruimte, wat nodig is als je groeiende bent, en hebben we een volledig aparte productieruimte voor glutenvrije granola kunnen bouwen. In glutenvrij zien we namelijk een opmerkelijk grote toename van vraag. We bieden het volledige assortiment, van conventioneel tot vegan en biologisch, maar we zitten toch middenin het glutenvrije verhaal, zo lijkt het."
Toekomst in glutenvrij
Conventioneel blijft uiteraard ook wel doorlopen bij NDFC, maar Jan voorzag altijd al een groter wordende rol voor het biologische en glutenvrije segment. "Echter stagneert de vraag naar biologisch een beetje. De groei van de laatste jaren lijkt weggevallen en we ervaren zelfs een lichte teruggang. Wellicht is het van tijdelijke aard, maar men lijkt vanwege de inflatie toch wat meer de hand op de knip te houden. Voor de glutenvrije granola, wat ook prijziger is, blijft men echter, vanuit meestal medische redenen, wel betalen. Biologisch is een keuze, maar als men glutenvrij eet vanuit gezondheidsoogpunt, kan er niet mee worden gestopt als er iets meer op het geld gelet moet worden."
Het betekent voor de specialist echter wel dat er het een en ander aangepast moest worden naar de wensen vanuit de markt. "Glutenvrij betekent dat alles, de voorraad, productie en verpakkingsafdeling, volledig gescheiden moet worden. Voorheen hadden we hier een kleine ruimte voor, maar met de verbouwing wilde we meer in de groei voorzien. Nu hebben we meer ruimte voor materiaal en machines, waardoor we aan de stijgende vraag kunnen voldoen. We zitten zelfs wat ruim, maar dat geeft ook weer de mogelijkheid door te groeien."
Retail en portion-packs
Naast de granola blijft bij het bedrijf de verkoop van de traditionele noten ook gewoon op een mooi niveau doorlopen. "Deze vraag komt wel wat meer vanuit onze oudere klanten", vervolgt Jan. "Groothandels voor horeca en marktkramers nemen dit nog altijd goed af. Tijdens de pandemie was die vraag wel licht weggevallen, vanwege de noodzakelijke sluiting van vele klanten, maar inmiddels heeft dit zich wel weer kunnen herstellen."
Waar de coronaperiode voor velen een tijd van bezuiniging en onzekerheid was, bleef de handel bij NDFC goed doorgaan. "Natuurlijk hebben ook wij wel de nodige hinder ondervonden van corona. Zo hebben we een omzetvermindering ervaren van rond de 15 procent in 2020. De horeca en marktkramers vielen weg. Echter zijn we ons een jaar of 5 geleden meer gaan richten op de retail. Die verschuiving heeft ons in de coronajaren geen windeieren gelegd. Mensen gingen minder uit eten en gaven meer uit in de supermarkt, waardoor het voor ons een goede stap is gebleken en we de omzet deels konden recupereren."
"Daarnaast zagen we een flinke stijging in het aandeel van onze portion-packs", legt Jan uit. "Die hadden we al even in ons assortiment, maar tijdens een periode van extra zorgvuldigheid met hygiëne bieden porties een bepaalde veiligheid die de mensen in deze tijd zo belangrijk vonden. Het heeft ons in moeilijke coronatijden wel wat investeringen gekost in machines en personeel, maar daar plukken we nu de vruchten van. De vraag naar gebruiksgemak blijft ook na de pandemie groeiende. Maaltijdverzorgers waar de portiepakketten veel gevraagd worden, hebben sinds corona een forse stijging gezien van de omzet, dus ik voorzie ook voor ons in de toekomst een blijvend groot aandeel in dat segment."
Omzetverdubbeling
Op deze manier heeft het bedrijf, dat levert aan retail in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland, in de jaren na corona haar gestage groei weer voortgezet. "In 2021 zagen we weer een stijging van tegen de 42 procent en het jaar erna 22 procent, dus de groeicurve hebben we wel weer te pakken. Historisch gezien hebben we een omzetverdubbeling per drie jaar en deze lijn zouden we graag aanhouden. Desalniettemin vragen de kostenstijgingen ook onze aandacht. De 'bottom-line' blijft belangrijk. Grondstoffen, loonkosten, energie en huur zijn allen fors gestegen, waardoor we alles in de gaten moeten houden om de marges te kunnen bewaren richting de toekomst, maar we kijken met een positief gevoel vooruit en houden altijd een blik op nieuwe afzetmarkten."
Voor meer informatie:Jan Jelders
Nuts & Dried Fruits Company
Kempenarestraat 48
2860 Sint Katelijne Waver, België
+32 (0)15 652449
info@ndfc.be
www.ndfc.be