Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Eerder concurrentie tussen telers dan tussen dadelrassen"

Tijdens de Ramadan veranderen de consumptiepatronen drastisch in moslimlanden. Een van de fruitsoorten die daarvan profiteert is de dadel. "Tijdens de ramadan onthouden moslims zich van eten en drinken overdag, waardoor maaltijden voor en na zonsondergang erg belangrijk zijn", zegt Ramadan Elsayyad van het Egyptische teeltbedrijf Palm Hills Dates. "Dit stimuleert de consumptie van hydraterende en evenwichtige maaltijden met een hoge voedingswaarde, rijk aan vezels en koolhydraten, die snelle energie leveren en tegelijkertijd licht verteerbaar zijn." 

"Dadels voldoen aan al deze eisen en de consumptie ervan tijdens de Ramadan neemt aanzienlijk toe. Dit is een religieuze voedingstraditie die moslims al eeuwenlang volgen. De laatste tijd zien we echter dat de consumptie van dadels jaarrond toeneemt, en niet alleen door moslims."

"Elk jaar zien we tijdens de Ramadan een sterke groei van de vraag naar dadels, vooral in Turkije, Maleisië, Marokko en de rest van Noord-Afrika, Indonesië, Bangladesh, de Golfstaten, maar ook in Europese landen met een grote moslimbevolking, zoals Rusland en de GOS-landen", zegt Ramadan.

De dadelsector is zeer divers, met veel concurrerende herkomstlanden en rassen. "In het hogere segment vinden we op de eerste plaats de Medjoul dadels. Dadels met standaardkwaliteit of van iets lagere categorieën komen in veel verschillende rassen, voornamelijk geteeld in Egypte, Saoedi-Arabië, Marokko en Tunesië: Saiedi, Bofkous, Sayer, Mazafati, Sukkari, Khalas, Mabroum, Khudri, Deglet Nour, ..."

Hoe is de internationale markt verdeeld tussen de verschillende origines? "Er is natuurlijk concurrentie tussen telers en rassen, maar er spelen ook andere factoren een rol, zoals teeltomstandigheden, logistiek, geografische en culturele nabijheid tussen bestemmingsmarkt en teeltgebied en het belang van de toeristische sector en andere industrieën. Bovendien zijn er ook nog de handelsovereenkomsten tussen bepaalde landen, die vaak gebaseerd zijn op gemeenschappelijke belangen."

Ramadan haalt de Europese markt als voorbeeld aan: "Europa geeft de voorkeur aan herkomsten waarmee het handelsovereenkomsten heeft, omdat dit de kosten verlaagt. Ook andere factoren zijn bepalend voor die markt, zoals teeltomstandigheden, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan landen met warm weer en een lage vochtigheidsgraad. Ook logistiek speelt een belangrijke rol. Verzending naar Turkije neemt slechts een week in beslag voor Egyptische dadels, naar het Verre Oosten is dat een maand."

Te midden van deze concurrentie proberen veel teeltgebieden op te vallen en hun vlaggenschiprassen als standaardkeuze van de consument te maken, zoals Medjoul, Deglet Nour of Mazafati. Voor de teler is de concurrentie tussen rassen positief. "Het is geweldig omdat het innovatie aanmoedigt en de consument keuze geeft. Het helpt ook om de concurrentie te bevorderen, wat leidt tot betere kwaliteit en betere prijzen voor de consument. Uiteindelijk zorgt een ruimere keuze aan dadelrassen voor een gezonde, duurzame markt."

Toch speelt de werkelijke concurrentie volgens de Egyptische dadelexpert zich eerder tussen telers dan tussen rassen af: "Elk van de rassen heeft zijn eigen textuur, vorm, voedingswaarde en kostenstructuur, dus ik denk dat het passender is om te praten over concurrentie tussen telers in plaats van tussen rassen." Volgens de teler hangt de manier waarop telers zich onderscheiden af van hoe ze de maand Ramadan gebruiken, als een kans om snel winst te maken of om hun product te promoten.

"Wij focussen op de tweede benadering. We zien de Ramadan als een kans om kortingen en promoties aan te bieden. Zo willen we klanten aan ons binden. Tegelijkertijd garanderen we veilige en efficiënte betaalmethoden. We hechten veel belang aan kwaliteit. Dat moet ook met onze Medjoul-lijn in de high-end markt. En we onderscheiden ons van de concurrentie met de goede houdbaarheid van onze producten en milieuvriendelijke verpakkingen, geschikt voor individuele en gezinsconsumptie. Dat is vrij zeldzaam bij de concurrenten. We bieden ook kortere levertijden, wat cruciaal is omdat het begin van de Ramadan elk jaar 11 dagen dichter bij de oogstperiode komt te liggen. Ten slotte biedt ons team een uitstekende klantenservice. Ondersteuning is een prioriteit bij ons."

De Egyptische teler kiest er daarom voor om "het belang van winst ondergeschikt te maken aan het winnen van marktaandeel". Het minimaliseren van de winst betekent niet alleen promoties geven, maar ook de toenemende kosten dragen. "Toeleveringsketens zijn momenteel ingewikkeld en duur. Levering aan Rusland vereist bijvoorbeeld extra verzekeringskosten en we willen deze last niet op de schouders van de klant leggen."

Voor meer informatie:
Ramadan Elsayyad
Palm Hills Dates
Tel: +20 102 008 4117 (Egypte)
info@palmhillsdates.com
www.palmhillsdates.com

Publicatiedatum: