Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
World Citrus Organisation

Europese citrusconsumptie terug op pre-coronaniveau

Op 7 februari 2023 hield de World Citrus Organisation (WCO) een bijeenkomst voor haar leden om van gedachten te wisselen over citrusconsumptie en marktontwikkelingen. Het evenement bracht belangrijke spelers van over de hele wereld samen om de plaats van citrus in de huidige AGF-consumptietrends te analyseren, evenals marktevoluties in Europa en in het bijzonder Duitsland, de thuisbasis van Fruit Logistica. De bijeenkomst maakte deel uit van het engagement van de WCO om de wereldwijde citrussector een platform te bieden voor dialoog en actie. 

Tegen de achtergrond van uitdagende klimatologische omstandigheden in veel landen, worstelt de citrussector, net als de telers van andere groenten en fruit, met snel veranderende consumptietrends. Nu consumenten overgaan op een post-coronamentaliteit en de prioriteit verschuift naar de prijs van het winkelmandje, verschuiven ook de aankoopbeslissingen over de demografische segmenten heen.

Tijdens de WCO-bijeenkomst op Fruit Logistica was er een gastpresentatie van Helwig Schwartau (AMI) over markt- en consumptie-evoluties in Europa, met bijzondere aandacht voor Duitsland. Dit werd aangevuld met een presentatie over de nieuwste trends in de consumptie van groenten en fruit door WCO-gegevensanalist Gil Kaufman, evenals een presentatie over de actieprioriteiten van de organisatie door WCO-beleidsadviseur Nicola Pisano.

De WCO verenigt citrusteeltlanden en spelers uit de sector voor collectieve actie en houdt bijeenkomsten voor haar leden om de marktontwikkelingen en de vraagdynamiek beter te begrijpen en de sector zo goed mogelijk te positioneren.

"Via de WCO blijft de citrussector op de hoogte van de marktevoluties. Dankzij de actieve betrokkenheid van haar leden van over de hele wereld bij het delen van observaties van vraag en aanbod en prognosegegevens, samen met presentaties van marktinzichten tijdens vergaderingen, kan de sector haar producten beter positioneren, niet alleen op de binnenlandse markten, maar ook daarbuiten", zei Philippe Binard, secretaris-generaal van de WCO.

"Citrus is nog steeds een prominente categorie in Europa met sinaasappelen en mandarijnen samen als de tweede meest populaire fruitsoort na appelen. De gemiddelde jaarlijkse consumptie bedraagt 12,43 kilo per persoon. Ondanks dat de meeste citrusproducten nu terugkeren naar het consumptieniveau van vóór de pandemie, laten de jongere generaties over het algemeen iets hogere aankoopvolumes zien. Hoewel huishoudens steeds vaker winkelen met een beperkter budget, blijft citrus een sleutelelement in de selectie van verse groenten en fruit", voegde hij eraan toe.

Meer inzicht in de ontwikkelingen op de wereldwijde citrusmarkt zal aan WCO-leden worden verstrekt tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de organisatie die half april online zal plaatsvinden. Daar zal ook de oogstraming voor de teelt op het zuidelijk halfrond worden voorgesteld.

Voor meer informatie:
World Citrus Organisation
wco@worldcitrusorganisation.org 
www.worldcitrusorganisation.org 

Publicatiedatum: