Sandrine Gaborieau, ANPP:

"Consumenten richten zich steeds meer op prijs en kopen appelen in zak"

Het tweede deel van het Franse appelseizoen is inmiddels in volle gang. Marketing- en communicatiemanager bij de Association Nationale Pommes Poires (ANPP) Sandrine Gaborieau geeft een update over de huidige stand van zaken op de appelmarkt. "We zijn 2023 begonnen met relatief kleine voorraden, zowel in Frankrijk als in de rest van Europa. Op 1 januari 2023 waren de Europese voorraden 6% kleiner dan die van voorgaande jaren. In Frankrijk waren de partijen gemiddeld 7% kleiner dan die van vorig jaar en 9% kleiner dan die van het gemiddelde van de afgelopen drie jaar.

Relatief stabiele afzetcijfers, maar minder export
Dat de appelvoorraden over het algemeen kleiner zijn, zou moeten leiden tot een rustiger tweede deel van het seizoen. Het aanbod is weliswaar beperkt, maar de vraag is tegelijkertijd ook niet erg dynamisch. "In Frankrijk zijn de afzetcijfers relatief stabiel, maar worden er minder appelen geëxporteerd (-12% sinds begin februari)." Deze daling is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het feit dat de appelen dit jaar als gevolg van de extreme weersomstandigheden van afgelopen zomer minder lang houdbaar zijn dan die van voorgaande jaren.

Gemiddelde verkoopprijs is lager dan die van vorig jaar
Hoewel de consumptie relatief is, is in het eerste deel van het seizoen sprake van een stijging van het aantal afgezette partijen van 3% vastgesteld ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode (augustus tot eind december), maar ook van een daling van 6,5% ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. "Dit jaar bedraagt de gemiddelde verkoopprijs € 2,01, alle afzetkanalen en rassen samen. Daarmee ligt, ondanks een stijging van de kosten, de verkoopprijs 7% lager dan die van vorig jaar". Zoals op 14 januari 2023 al aan de kaak is gesteld, zijn de prijzen in de schappen zeer hoog, terwijl de telers voor hun appelen geen eerlijke vergoeding krijgen. Eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat sommige handelaren het spel goed hebben meegespeeld, met als resultaat een lichte stijging van de aan de telers betaalde prijs sinds onze actie van half januari."

Stijging van de verkoop van appelen in zak
De lagere gemiddelde verkoopprijs kan worden verklaard door het grote verschil tussen de prijs van appelen met korting of in zakken en de prijs van appelen in het schap. Appelen in zak zijn vooral zeer populair bij consumenten die onder financiële druk staan. "Voorverpakte appelen vertegenwoordigden in 2018-2019 36% van de totale appelverkoop. In 2019-2020 steeg dit percentage naar 39% en inmiddels is dit gestegen 43%. Er is sprake van een grotere omzet uit appelen in zak dan die uit de duurdere appelen van hoge kwaliteit. Dit toont aan dat consumenten zich steeds meer op de prijs richten."

Voor meer informatie:
Sandrine Gaborieau
Association Nationale Pommes Poires 
Tel. : +33 (0) 5 62 72 44 49
s.gaborieau@pommespoires.fr  
contact@lapomme.org     
www.lapomme.org        


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.