Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage Mexican Business Forum

"We willen laten zien dat er veel positieve ontwikkelingen zijn in de Mexicaanse fruitteelt"

Tholen - Er ligt een groot potentieel op de Europese markt voor Mexicaans fruit. Dit werd duidelijk tijdens het Mexican Business Forum, georganiseerd door United Producers of Mexico. In het gebouw van de Kamer van Koophandel kwamen dinsdag 6 februari Mexicaanse exporteurs en Nederlandse importeurs, en anders geïnteresseerden, samen. "Er zijn vaak negatieve geluiden te horen over bijvoorbeeld Mexicaanse avocado's, maar er wordt zeer veel gedaan op het gebied van duurzaamheid."

Klik hier voor de fotoreportage van het Mexican Business Forum

Europese markt
Deze werden dan ook breed uitgemeten door de vertegenwoordigers van de Mexicaanse telers- en exporteursorganisaties. De Mexicaanse telers en exporteurs zoeken steeds meer naar mogelijkheden om hun producten af te zetten op de Europese markt. "De bulk van Mexicaanse producten gaat vooral naar de Noord-Amerikaanse markt, maar ook Europa, en in het bijzonder Nederland, zijn zeer interessant voor onze telers en exporteurs", begon de Mexicaanse ambassadeur in Nederland, José Antonio Zabalgoitia.

"Het is belangrijk om je eieren niet in één mand te leggen. We hebben gezien wat de impact kan zijn als een belangrijke afzetmarkt wegvalt, waardoor ook Mexico diversifiëren steeds belangrijker wordt. Nederland is hierbij niet alleen een bestemmingsland, maar ook een gateway naar de rest van Europa. De haven van Rotterdam is een hub voor de wereldwijde handel en 95 procent van de lucratieve markten is binnen 24 uur bereikt. Er kan dus voor beide kanten een win-winsituatie ontstaan."

Echter, zo legt de ambassadeur uit, heeft het Mexicaanse fruit nog wel een beetje een reputatieprobleem. "Er zijn vaker negatieve geluiden binnen Europa, maar er wordt veel gedaan aan duurzaamheid en sociale impact in de agrosector. Het is echter moeilijk om deze boodschap over te brengen, waardoor we samen met de hulp van Nederlandse vertegenwoordigers willen laten zien dat er zeer veel positieve ontwikkelingen zijn in de Mexicaanse fruitteelt."

Duurzaamheid
En dus namen respectievelijk de vertegenwoordigers van de Mexicaanse mango-associatie, avocado-associatie van Jalisco en bessenassociatie het woord tijdens de bijeenkomst. "Het is belangrijk om te laten zien dat onze teelt in Mexico ook op een duurzame manier gaat", legt Eduardo Castillejos van EMEX, de nationale mango-associatie, uit. "Zo is EMEX in 2002 een traceerbaarheidsprogramma gestart, in samenwerking met de USDA en SAGARPA, om de oorsprong van het fruit met precisie te bepalen. Verder hebben we samen met de Northwestern University of Sonora, een masterstudent van de Universiteit van Stockholm en een groep producenten en exporteurs cruciale informatie verzameld over de maatregelen die dagelijks worden uitgevoerd, om ons te helpen plannen en duurzaamheid en duurzame ontwikkeling aan te pakken. Op deze manier willen we informatie inwinnen over de milieu duurzaamheidspraktijken van de partijen die deelnemen aan
de verschillende stadia van de wereldwijde waardeketen in de Mexicaanse mangoproductie."

Armando Garcia Angulo van Apeajal, de avocado-associatie van Jalisco, ging vervolgens in op de duurzaamheidsstrategie in de avocadoteelt. "We willen de milieu- en sociale omstandigheden van de Jalisco avocadoproductie behouden, terwijl we avocadoboomgaarden gebruiken om de gevolgen van klimaatverandering
te beperken. We doen dit middels een herbebossingsprogramma, onze eigen 'forest brigade' en 'forest nursery'. Verder delen we onze kennis over de duurzame avocadoteelt op verschillende evenementen." Nohel Ernesto Guzman van Aneberries gaf aan dat ook watermanagement van groot belang is in de Mexicaanse fruitteelt. "Via deze weg promoten we druppel- en precisie-irrigatiesystemen bij onze telers om zeker te zijn dat er zo min mogelijk water wordt verspild." Dit is een greep uit de initiatieven die voorbij zijn gekomen in de presentaties op deze dag.

Het slotwoord was aan Carlos Quintana van Hortimaq, distributeur van Liquidseal in Mexico. Hij legde uit dat er ook veel gebeurt om voedselverspilling tegen te gaan in het transport van Mexico naar Europa. "De oplossing van Liquidseal verbetert de 'shelflife' van de producten, wat tijdens transport naar Europa van uitermate groot belang is. De voedselverspilling wordt hiermee met 30 procent verminderd." Achteraf was er ten slotte de mogelijkheid tussen exporteurs en importeurs om te matchen. De tafels werden uitgezet voor gesprekken tussen de geïnteresseerden. "Al met al een succes", zo bevestigde Lia Bijnsdorp van United Producers of Mexico.

Klik hier voor de fotoreportage van het Mexican Business Forum

Voor meer informatie:
Lia Bijnsdorp
United Producers of Mexico
Tel: +31 (0)10 30 41 001
Mob: +31 (0)6 454 80 345
lia.bijnsdorp@upmeurope.nl 
www.upmeurope.nl