Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ursula Schockemöhle, productmanager tuinbouw bij Agrarmarkt Informations-Gesellschaft:

Duitsland: Bananen stoten appelen van de troon

Bananen zijn nog steeds een van de populairste fruitsoorten ter wereld. Ursula Schockemöhle, productmanager tuinbouw van de Agrarmarkt Informations-Gesellschaft, vertelt dat de banaan in 2022 in Duitsland de appel zelfs van de troon heeft gestoten: "Wat betreft de vraag naar bananen is de sterke opleving van de twee coronajaren inmiddels verdwenen, maar er worden wel meer bananen gekocht dan in 2019. Dat geldt zowel voor conventionele alsook voor biologische bananen. Door de vastere prijzen is de omzet hoger dan vorig jaar." 

Bananen stoten appelen "van de troon"
"In de top 10 van de meest gekochte fruitsoorten in Duitsland hebben bananen appelen in 2022 van de hoogste plek verdreven en staan ze inmiddels op de eerste plaats. Dit is al vele jaren niet meer gebeurd en het is ook een uitzondering. Bananen zijn nu eenmaal erg goedkoop per kilo, en bovendien daalt de consumptie van appelen al sinds langere tijd. Misschien zouden er zelfs nog wel meer bananen zijn verkocht als er voldoende aanbod was geweest", stelt Ursula vast.

"De importprijs op de EU-markt is al lang niet meer zo hoog geweest als in 2022. In sommige weken werd er bijna 16 euro per colli betaald. De gemiddelde prijs in de EU lag in 2022 op circa 14 euro. De laatste keer dat de prijs ongeveer even hoog was, was in 2015. Redenen voor de hoge importprijs zijn de hogere vracht- en bunkerkosten en de geringere teelt in de Latijns-Amerikaanse teeltgebieden, vooral in Ecuador. Vanwege de langetermijncontracten met de retail, meestal jaarcontracten, konden de prijzen echter niet doorberekend worden. Het hogere contract voor 2023 laat zich nu pas voelen, aangezien de duurdere bananen nu op de markt komen", vat de marktdeskundige samen. 

Sterkste daling richting de EU en de VS voor producten uit Ecuador
Zoals Ursula ons vorig jaar vertelde, werd er aanvankelijk verwacht dat de afzetmarkt in Rusland en in de Oekraïne in zou storten, waardoor er alleen al uit Ecuador zo'n 1,8 miljoen ton bananen niet verkocht zouden kunnen worden. Dat is echter niet gebeurd. "Volgens voorlopige officiële cijfers is de Ecuadoraanse bananenexport met zo'n 12 procent gedaald. Dit is grotendeels te wijten aan een lagere productie als gevolg van ongunstig weer en de sterk gestegen kosten voor bedrijfsmiddelen, met name meststoffen, en de beperkt beschikbare vrachtcapaciteit."

"De Russische markt had met -3 procent relatief weinig last van de daling, aangezien de havens na een korte periode weer geopend werden. Het grootste deel van de bananen voor Rusland is bovendien onvoldoende gecertificeerd voor de EU-markt of de VS. In januari lijkt de situatie met de containerprijzen en -capaciteiten zich echter weer te hebben ontspannen. Op de bevoorrading van de spotmarkten na wordt alles van te voren ingekocht, ook vrachtruimte." Verder is het voor de rijperijen een uitdaging om op tijd te rijpen om aan de leveringscontracten te voldoen, omdat er als gevolg van de Atlantische stormen vertragingen zijn ontstaan.

Hogere prijzen tijdens reclameacties
"Er zijn weliswaar nog steeds ketens die adverteren met bananenprijzen van 1 euro per kg, hoewel dit gezien de inkoopprijzen niet meer mogelijk is. Maar in principe zijn de prijzen ook bij reclameacties hoger dan in de voorgaande jaren. Premiumproducten in standaardprogramma's kosten nu meer dan 2 euro per kg." De vraag is ondanks dat nog steeds goed, aangezien bananen vergeleken met andere fruitsoorten goedkoper zijn. "Trends zijn momenteel moeilijk te bepalen. De huidige daling is vooral te wijten aan de economische en politieke onzekerheid bij veel mensen. Met de gelijktijdige gevoeligheid voor milieu- en klimaatkwesties blijven ook onderwerpen zoals duurzaamheid en CO2-neutraliteit belangrijk. Maar op dit moment vindt men de prijs in de winkel waarschijnlijk het belangrijkste."

Voor meer informatie:
Ursula Schockemöhle
Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH
Dreizehnmorgenweg 10
D-53175 Bonn, Duitsland
Tel: +49 (0)228 33805 0
info@AMI-informiert.de 
www.ami-informiert.de/ami-maerkte 

Publicatiedatum: