Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Met Galkia wil de groep de toekomst van dit meloentype in Europa radicaal veranderen"

De Galkia Group (Fruca, Gregal en Jimbofresh) staat van 8 tot 10 februari op Fruit Logistica om de Galkia-meloen te promoten. De bedrijven zullen een speciale Galkia-promotie hebben op hun respectieve stands. "Met Galkia wil de groep de toekomst van dit meloentype in Europa radicaal veranderen", aldus José Cánovas, commercieel directeur van Fruca.

Als antwoord op de daling van de consumptie van Galia-meloenen in Europa werkten BASF en drie telers samen in het Galkia-project. "20 jaar geleden was de hele waardeketen gericht op de houdbaarheid van het product na de oogst en werd de beleving van de consument, de smaak en het aroma vergeten", herinnert Felipe López, uitvoerend directeur van Gregal S.Coop, die betreurt dat de sector door deze situatie het vertrouwen van de consument heeft verloren. Om dat vertrouwen terug te winnen, besloot de Galkia-groep de smaak van de traditionele Galia-meloen nieuw leven in te blazen in samenwerking met BASF, dat het eerste Galkia-ras, Kirene F1, ontwikkelde. "De resultaten die met dit ras werden behaald, bevestigden van meet af aan dat de markt er behoefte aan had", aldus Miguel Ángel Jiménez, CEO van Jimbofresh.

Het Galkia-project is in handen van deskundige telers die veel ervaring hebben met de teelt van dit type meloen en die goed beheersen. Zozeer zelfs dat zij dankzij deze knowhow een product van uitzonderlijke kwaliteit bereiken dat volledig voldoet aan de vraag van de consument.

Een blik op Galkia
Galkia combineert een uniek kenmerk voor het optimale oogsttijdstip met een juiste houdbaarheid  na de oogst om de hele Europese markt te bereiken. "Een aroma, smaak en textuur die perfect de verwachtingen van de consumenten van Galia-meloen beantwoorden", benadrukt José Cánovas.

Galkia is goed voor 25% van het Galia-productiegebied in Spanje, en het blijft toenemen. De belangrijkste teeltgebieden liggen in de regio's Murcia en Castilla-La Mancha. BASF blijft nieuwe rassen ontwikkelen waardoor het voor de telersgroep mogelijk wordt om de Galkia meloen jaarrond aan te bieden.

In Noord-Europese landen blijft de Galia-meloen de meest geconsumeerde meloen, en de consumptie in Spanje neemt toe.

Voor meer informatie over het Galkia-project kunt u terecht op de website www.galkia.com

Publicatiedatum: