Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Belgische fruittelers voeren actie voor betere prijzen van de supermarkten

"Als we zo doorgaan, is er over een jaar of 2 geen hardfruit meer uit Nederland of België"

Tholen - De Actiegroep Fruittelers en Cepifruit voeren vandaag actie tegen de te lage prijzen die fruittelers ontvangen voor hun producten van de supermarkten. De actievoerders trokken vanochtend in een tractorcolonne van Glons naar Comeos, vertegenwoordiger van de Belgische handel, in Oudergem. "Van deze prijzen kan niemand leven. Op dit moment kunnen we met wat de supermarkten ons betalen niet eens de kosten dekken. Dat moet verbeteren", vertelt teler, en vertegenwoordiger van Fairebel, Xavier Laduron, die mee- rijdt. 


Twitter ROBtv

Een 40-tal tractoren kwam tegen het eind van de ochtend aan bij Comeos. "Er moet een eerlijke verdeling van de marges komen", gaat Xavier verder. "Het fruit wordt bij ons heel goedkoop ingekocht en in de supermarkten duur verkocht. De winstmarges die supermarkten genereren zouden het mogelijk moeten maken om producenten eerlijk te vergoeden zonder dat de consument meer hoeft te betalen. Ons doel is dus ook echt niet om de consument meer te laten betalen, maar we willen meer van de marges zien." Bij aankomst en opstelling van de colonne werden er toespraken gehouden door de organisatoren en fruittelers om zo haar eisen te verduidelijken. 

De fruitteler spreekt van een zeer geslaagde actie. "De sfeer is plezant en we zien een hele mooie participatie, wat ook duidelijk maakt in hoeverre het leeft onder de telers." Wel wil Xavier duidelijk maken dat het absoluut een gemoedelijke actie is. "Er is geen sprake van vijandigheid. Wij willen slechts de dialoog aangaan. Het wordt hoogtijd om wakker te worden, want het heeft geen zin om door te blijven gaan. Binnen een jaar of 2 zijn er straks geen appelen en peren meer van Nederlandse en Belgische bodem."


Xavier Laduron

"We willen graag een constructief gesprek met Comeos om samen oplossingen te kunnen vinden. Als ze geen tijd hebben voor ons, dan ook geen appelen voor hen. Het gaat zo simpelweg niet langer." Na de toespraken gaat de colonne in de richting van supermarkten om de consumenten en supermarkten bewust te maken van de urgentie van haar situatie. "We willen ook de consument erbij betrekken om uit te leggen waarom we doen wat we doen en waarom we er zijn. Het moet een samenwerking zijn en daarom gaan we graag de dialoog aan met de mensen om ze bewust te maken van de noodzaak."

"Je ziet buitenlandse Pink Lady appelen voor 4 euro per kilo in de schappen liggen, maar waarom doet een Jonagold onder voor een Pink Lady? Men zegt vaak: 'Dat is anders. Dat is Pink Lady'. Jonagold is echter nog steeds het bekendste en meest verkochte ras van België. Voor een kilo appelen krijgen we nu zo'n 40 cent. Vervolgens worden ze voor 2 euro verkocht. Om de kosten te dekken zouden we minstens een euro moeten krijgen. De verdeling moet eerlijker en snel, want anders kan het zo gedaan zijn met de telers, en daarmee het Belgische fruit."

Uit onderzoek van Boerenbond blijkt dat het verschil tussen wat consumenten voor haar fruit betalen en wat de fruittelers krijgen, volgens hen, ook 'veel te groot is'. "Willen we onze lokale fruitproductie behouden, dan verdienen onze fruittelers géén aalmoes, maar wel een éérlijke prijs. Het is hoogdringend dat ze een hogere prijs krijgen, zodat ook zij hun boterham kunnen blijven verdienen. Ook zij werken elke dag keihard voor de lekker, gezonde en duurzaam fruit, dat ze lokaal telen", zo stellen zij op haar website. Zij geven ook een overzicht van het verschil. 

Voor meer informatie:
Xavier Laduron
Fairebel
+32 (0)80 44 77 26
Laduron.Xavier@faircoop.be   
www.fairebel.be