Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis bezoekt Aviko

"Het is mooi dat Aviko zelf de regie neemt om zijn logistiek duurzamer te organiseren"

Daniel Koerhuis (VVD) heeft deze week op uitnodiging van evofenedex een bezoek gebracht aan Aviko. Daar kreeg het Tweede Kamerlid een goed beeld van dit bedrijf, dat onlangs een duurzaam vrieshuis heeft geopend, de afgelopen jaren veel transport heeft overgezet van de weg naar de binnenvaart en nu bezig is zijn wagenpark te elektrificeren, zo meldt evofenedex.

Als een van de grootste aardappelfabrikanten ter wereld heeft Aviko al de nodige stappen gezet om zijn logistiek te verduurzamen, maar er zijn nog veel uitdagingen. "Het is mooi dat Aviko zelf de regie neemt om zijn logistiek duurzamer te organiseren. Want het verduurzamen van de koelopslag en het koeltransport is belangrijk voor de concurrentiepositie van ondernemingen in Nederland", aldus Daniel Koerhuis (3e van links op foto).

Duurzaam vrieshuis
Onlangs heeft Aviko het nieuwe vrieshuis in Steenderen in gebruik genomen. Er is veel geïnvesteerd in een zo laag mogelijk energieverbruik. Zoals een kleine 2800 zonnepanelen, duurzame isolatie en de inzet van natuurlijke koudemiddelen voor alle koel- en vriesactiviteiten. Daarnaast zijn het vrieshuis en de distributieafdeling grotendeels geautomatiseerd, waardoor veel zwaar werk door robots kan worden gedaan. Het nieuwe pand is BREEAM-gecertificeerd, waarmee de inpassing in de omgeving en het voldoen aan wettelijke en niet-wettelijke duurzaamheidsstandaards gegarandeerd is.

Inzetten op binnenvaart
Een paar jaar geleden heeft Aviko veel van zijn exportstromen van de weg overgezet naar de binnenvaart. Zo is een aanzienlijke besparing in CO2 gerealiseerd en de filedruk op de weg verminderd. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de Container Terminal Doesburg (CTD). De binnenvaart heeft wel te kampen met problemen op de vaarweginfrastructuur en een moeilijke bevaarbaarheid van onder andere de IJssel in tijden van droogte. Koerhuis gaat hier aandacht voor vragen bij de minister.

"Mogelijk kan door een paar aanpassingen aan de vaarweg, zoals het wegnemen van drempels, de bevaarbaarheid fors verbeterd worden. Ook moet er aandacht blijven voor de bedreigingen die laag water kunnen opleveren. Dat hebben we afgelopen zomer gezien: een omgekeerde modal shift bevordert de verduurzaming van de logistiek niet", zegt het Tweede Kamerlid.

Vergroenen van wagenpark
Voor het transport tussen de fabriek en het koelhuis heeft Aviko ingezet op een elektrisch en autonoom rijdende vrachtauto. Dankzij een samenwerking met VDL is dit mogelijk. Het unieke van deze vrachtauto is dat deze zelfstandig over het terrein kan rijden. Het voertuig houdt daarbij rekening met ander verkeer en voetgangers. Een tweede stap is de vrachtauto’s die vanaf het vrieshuis naar de binnenvaartterminal pendelen, volledig elektrisch uit te voeren. De samenwerking tussen Aviko als verlader en CTD als vervoerder maakt duidelijk dat voor deze processen alle stappen in de transportketen bepalend zijn. En dat een goede afstemming op de gezamenlijke doelen tot resultaat leidt. Voor langere afstanden maakt Aviko ook gebruik van LZV-vrachtauto’s. Alleen is de regelgeving hiervoor per Europees land nog steeds verschillend.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: