Het is hoogseizoen voor Sumo Citrus® uit Californië. Telers begonnen de grote easy peeler eind december te verschepen en het fruit zal naar verwachting tot april beschikbaar zijn. Het was een natte start van het seizoen en hoewel de regen welkom en noodzakelijk is om de teelt in Californië voort te zetten, kan het leiden tot hindernissen in de oogstplanning. "Om te kunnen oogsten moet de schil droog zijn, anders bestaat het risico op schade in de toekomst," zegt Ron Steele, vice-president verkoop bij AC Foods.
Hierdoor kan er tijdens de regen niet worden geoogst en houdt het team nauwlettend in de gaten wanneer en waar er tussen de stormen door kan worden geoogst. "Ongeacht de weersomstandigheden blijft onze strenge norm voor smaak en kwaliteit hetzelfde. Fruit wordt voor en na de oogst getest om ervoor te zorgen dat alle Sumo Citrus voldoet aan de zoete smaak waar consumenten van houden," voegde Steele eraan toe.
Ondanks de natte start wordt verwacht dat Sumo Citrus in volume en afzet zal toenemen ten opzichte van het seizoen 2022. Consumenten zullen Sumo Citrus kunnen vinden in meer winkels dan ooit tevoren en in Noord-Amerika wordt de afzet uitgebreid van de VS naar Canada. Aanvankelijk was Sumo Citrus alleen los verkrijgbaar, maar vorig jaar werd een zak van 2-lb geïntroduceerd. "Onze 2-lb zak zal dit seizoen op nog meer locaties verkrijgbaar zijn en we zijn blij om de consument een andere manier te bieden om genoeg van het fruit in huis te halen."
Fans
Of het nu het uiterlijk is, de extreem zoete smaak of beide, Sumo Citrus heeft de afgelopen jaren een groep "superfans" ontwikkeld. Sociale media als Facebook en Instagram hebben geholpen bij het verkrijgen van bekendheid en dit jaar zal Sumo Citrus te zien zijn op TikTok, nadat het vorig jaar viral ging op het platform. "We willen de kans krijgen om onze shoppers te ontmoeten en hen te laten zien waar de Sumo Citrus-hype over gaat," zegt Emma Koehler, Assistant Brand Manager bij AC Foods. Daarnaast blijven digitale media een mooie manier om de bekendheid van het merk online te vergroten en te inspireren tot aankopen in de winkel.
De drijvende kracht achter de volumegroei is de samenwerking met retailpartners om aangepaste verkoopacties te creëren. "Coupons blijven een geweldige manier om verkoop te stimuleren en na twee seizoenen van beperkte demomogelijkheden zijn we enthousiast om op grotere schaal demo's in de winkel te activeren." Daarnaast zijn de grote en mooie in-store displays elk jaar weer echte showstoppers. Met de fel paarse branding en sommige teamleden verkleed in Sumo Citrus kostuums, is het leuk om de creativiteit te zien van de retailers.
Sumo Citrus mag dan een kort seizoen hebben, de aanwezigheid zal dit jaar verder reiken dan het gangpad van de producten. "In San Francisco, Sacramento en Phoenix duikt Sumo Citrus overal in de stad op, van billboards en vervoer tot samplingteams op straat.
Export
Sumo Citrus heeft ook fans buiten de Verenigde Staten. Dan Kass, VP van Import & Export Sales: "Hoewel de wereldwijde scheepvaart de afgelopen jaren een uitdaging is gebleken bij het agressief ontwikkelen van overzeese markten, is AC Foods erin geslaagd de zendingen te laten groeien. De laatste paar seizoenen waren de belangrijkste landen voor het exportprogramma van Sumo Citrus het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zuid-Korea, Japan, Hong Kong, Singapore en Zuid-Amerika."
Voor meer informatie:
Emma Koehler
AC Foods
Emma.Koehler@ac-foods.com
www.ac-foods.com