Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ontwikkelagenda Verslogistiek Greenport West-Holland opgesteld

Greenport West-Holland is een internationale hub voor versproducten. Een efficiëntere verslogistiek zorgt voor lagere emissies, een betere bereikbaarheid én een verbetering van de leefbaarheid in de regio, zo melden ze. Daarom werkt Greenport West-Holland met het programma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) om verslogistiek te verbeteren. Op basis van de oplossingsrichtingen is een Ontwikkelagenda Verslogistiek opgesteld. 


Foto Greenport West-Holland: Michiel Jak overhandigt de Ontwikkelagenda Verslogistiek in de Mainport-Greenport tijdens de Greenboard-vergadering aan voorzitter Meindert Stolk

In de Ontwikkelagenda Verslogistiek zijn de volgende doelen voor 2026 gesteld:

10% Modal shift
Het aantal importreefers met groenten en fruit dat jaarlijks via de Rotterdamse haven binnenkomt is ongeveer 140.000 stuks en 72% is voor de Greenport WestHolland. In 2026 moet 10% van de inkomende reefercontainers vervoerd worden per binnenvaartschip in plaats van via de weg.

Slimme logistieke hubs
Slimme logistieke hubs zorgen voor een gestroomlijnder logistiek ketenproces. Het faciliteren van nachtdistributie en het bufferen in de tijd middels reeferhubs zorgen ervoor dat de operatie van de diepzee terminals en aan de andere kant de importeurs die alleen binnen kantooruren geopend zijn wordt opgelost. Het doel is dat het aantal versgerelateerde vrachtwagens in de spits ondanks de groei van de sector en de bedrijvigheid niet toeneemt.

Verduurzaming transport
De CO2-emissie door al het transport in de regio bedroeg in 2015 ongeveer 4.500 kton. Daarvan is 144 kton CO2 afkomstig van verslogistiek. Doel is dat deze uitstoot is in 2026 is afgenomen met 35%. Dit wordt bereikt met onder meer zero emissie-vrachtwagens, modal shift naar barges en een dekkend regionaal netwerk van vul- en laadpunten van duurzame brandstoffen.

Datagedreven logistiek
In 2026 moet de volledige keten voor 100% geïnformeerd worden over verstoringen en het importproces. Veel van de inefficiëntie in de logistiek en transport komt door onvolledige of onjuiste informatie. Goede informatievoorziening scheelt wachttijd en omrijden, helpt in de planning en routekeuze en zorgt voor een hogere beladingsgraad. Hierdoor kunnen personeel en materieel efficiënter worden ingezet.

Ontwikkeling Dutch Fresh Port
Dutch Fresh Port is het zwaartepunt van verslogistiek in Nederland en meet 126 hectare. De komende jaren groeit Dutch Fresh Port met 96 hectare. Er komt een Integraal transitieprogramma Dutch Fresh Port waarin zowel de personenmobiliteit als verslogistiek is opgenomen. Het gaat hierbij onder meer om interne en externe ontsluiting van het gebied, verduurzaming van het wegvervoer, reeferhubs, data gedreven mobiliteit, collectief personeelsvervoer en een bargelijndienst.

Bron: Greenport West-Holland

Publicatiedatum: