Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
200 nieuwe producten voor het 30-jarig jubileum van het bio-merk

Coop viert 30 jaar Naturaplan

Het eerste biologische merk in de Zwitserse retail viert een mijlpaal: in 1993 lanceerde Coop in samenwerking met Bio Suisse het merk Coop Naturaplan. Coop zet zich onder dit eigen merk al dertig jaar in voor milieu- en diervriendelijke producten en duurzame projecten. In het jubileumjaar kunnen de klanten nieuwe producten, acties en verrassingen verwachten, want zij hebben in belangrijke mate bijgedragen aan het succesverhaal van het merk.

Coop streefde in de jaren '90 een duidelijke visie na: levensmiddelen die milieu- en diervriendelijk geproduceerd zijn, moeten voor iedereen gemakkelijk toegankelijk zijn. Het officiële startschot hiervoor wordt gegeven met de ondertekening van het strategische partnerschap met Bio Suisse in 1993 en de marktintroductie van Coop Naturaplan. Coop positioneert zich als pionier in de promotie van biologische consumptie en het succesverhaal gaat van start. Van begin af aan vertrouwt Naturaplan op die Knospe van Bio Suisse en daarmee op de strenge Knospe-richtlijnen, die tot de hoogste biologische normen ter wereld horen. "Het is Coop en Bio Suisse gelukt om de biologische landbouw samen uit de nichte te halen. Zonder de steun van Coop zou een biologisch aanbod van deze omvang nauwelijks mogelijk geweest zijn", zegt Urs Brändli, voorzitter van Bio Suisse.

Tegenwoordig is Naturaplan het grootste biologische merk in de Zwitserse retail en biedt het merk de hoogste bio-kwaliteit tegen eerlijke prijzen aan. De producten voldoen aan de allerhoogste eisen op het gebied van kwaliteit en smaak en ontvangen hiervoor regelmatig een onderscheiding. "Naturaplan dankt het succes aan de nauwe samenwerking met Bio Suisse, het engagement van de biologische telers en heel duidelijk aan onze trouwe klanten", zegt Philipp Wyss, directievoorzitter van Coop. De eerste weken van het nieuwe jaar laten een verdere groei van de vraag naar het Naturaplan-assortiment zien.

Jubileumjaar: klanten staan centraal
De klanten kunnen zich in dit jubileumjaar op talrijke aantrekkelijke aanbiedingen en op tweehonderd nieuwe producten in het Naturaplan-assortiment verheugen. Daarnaast staan de klanten verschillende verrassingen te wachten. De Coop restaurants bieden jubileummenu's aan en in het Coop tijdschrift en op social media wordt het engagement van Coop voor de biologische sector onder de aandacht gebracht. Reportages en achtergrondinformatie over afzonderlijke producten en projecten maken het informatieaanbod compleet. Tot slot kunnen de feestelijkheden ter ere van het Naturaplan-jubileum in alle verkooppunten worden beleefd.

Duurzaam pionierswerk
Tegenwoordig is het moeilijk voor te stellen, maar de lancering van een biologisch merk was dertig jaar geleden alles behalve eenvoudig. De twijfels van het publiek over een mogelijke triomf van de biologische beweging waren groot. Coop liet zich hierdoor niet van de wijs brengen en hield vast aan haar Naturaplan-visie. Al snel bleek dat de producten en de biologische landbouw erachter goed werden ontvangen. Tot de eerste Naturaplan-producten horen yoghurts, Bündner Bergkäse en 5-granenvlokken. Met het eerste retailmerk voor levensmiddelen uit biologische teelt opent Coop een grote afzetmarkt voor biologische levensmiddelen die voortdurend wordt uitgebreid. Niet in de laatste plaats dankzij deze pioniersprestatie is het aantal Zwitserse bio-bedrijven sinds 1993 meer dan vervijfvoudigd.

De bevordering van de biologische landbouw geschiedt echter niet alleen via de afzet van producten. Sinds 1997 ondersteunt Coop in het kader van een nauwe samenwerking namelijk het werk van het onderzoeksinstituut voor biologische landbouw FiBL. "Dit bevordert de ontwikkeling van rassen die speciaal geschikt zijn voor de biologische teelt, een aan de soort aangepaste veehouderij en de verbetering van teeltmethodes en de productkwaliteit. Het doel is om samen met de biologische landbouw altijd 'een stap vooruit' te zijn", zegt prof. dr. Knut Schmidtke, directeur van FiBL.

Met het in 2003 opgerichte Coop Fonds voor duurzaamheid ondersteunt Coop bovendien projecten ter bevordering van duurzaamheid en biologisch onderzoek met jaarlijks 16,5 miljoen Zwitserse frank. In totaal heeft Coop daarmee al meer dan 300 miljoen euro geïnvesteerd.

Grootste bio-assortiment in de Zwitserse retail
In het huidige assortiment van Coop zijn er nauwelijks levensmiddelen te vinden die niet ook in biologische kwaliteit verkrijgbaar zijn. Sinds 2013 worden ook talrijke Zwitserse merkproducten in Knospe-kwaliteit in dualbranding met Naturaplan aangeboden, zoals bijvoorbeeld van Rivella of Zweifel. Het assortiment omvat verder ook biologische producten uit de bergen onder het label Pro Montagna, oude rassen onder het merk ProSpecieRara en biodynamische Demeter-producten.

Met in totaal 8.700 biologische producten, waarvan 5.000 biologische levensmiddelen en 3.800 producten met de Knospe van Bio Suisse, biedt Coop momenteel het grootste bio-assortiment in de Zwitserse retail aan. 54 procent van het verse brood, 46 procent van de gepasteuriseerde melk en 43 procent van de rauwe eieren is gecertificeerd met de Knospe van Bio Suisse.

Assortimentsontwikkeling en bevordering van de biologische landbouw
De verdere ontwikkeling van het assortiment met innovatieve nieuwe producten staat net zo zeer in de focus van het merk Coop Naturaplan als de duurzame ondersteuning van talrijke projecten in de biologische landbouw. Dit spaart natuurlijke bronnen, zorgt voor oorspronkelijke en gezonde levensmiddelen en biedt veel telersfamilies een perspectief. Het productassortiment van Naturaplan moet niet alleen uitgebreid, maar ook geoptimaliseerd worden. Tot het einde van 2025 staat bijvoorbeeld de realisering van de voedingsvereisten van de geactualiseerde Naturaplan-richtlijn in de focus. Deze houden onder meer een vermindering van de hoeveelheid zout en suiker in, maar ook het gebruik van hoogwaardigere vetten en volkoren ten gunste van de hoeveelheid voedingsvezels. Zo blijft Coop zich als bio-pionier en coöperatie met hart en ziel inzetten voor de hoge standaard van de bio-Knospe en neemt daarmee verantwoordelijkheid voor mens, dier en natuur.

Voor meer informatie:
www.naturaplan.ch
www.coop.ch 

Publicatiedatum: