De familie Bidi is al bijna dertig jaar lang dagelijks op de groothandelsmarkt in Düsseldorf te vinden. Wat ooit begon met een bescheiden groothandelsbox voor de centrale inkoop van eigen benodigdheden in de vier winkels, is inmiddels uitgegroeid tot een erkend concern. "Wij hebben tegenwoordig nog steeds een retail- en groothandelstak die nauw met elkaar verbonden zijn en ondanks meerdere uitbreidingen bereiken we op de locatie in het verscentrum van Düsseldorf opnieuw onze capaciteitsgrenzen", zegt Yusuf Bidi, junior manager en toekomstig directeur van het bedrijf.
Rechtstreekse importen uit de bekende teeltlanden Spanje, Italië en Turkije vormen de kerncompetentie van Bidi Früchte. "Vanuit Spanje importeren we hoofdzakelijk vruchtgroenten en citrus, uit Turkije worden onder andere puntpaprika's en granaatappelen afgenomen. Ook Spaanse kruiden zijn buiten het Duitse seizoen een veel verkocht product", aldus Yusuf, die vooral weekmarkthandelaren en Turkse supermarkten bedient.
Junior manager Yusuf Bidi tijdens een bezoek aan de groothandelsmarkt op 12 januari 2023.
Het handelsimperium uit Düsseldorf wordt momenteel ook met prijs- en kostenstijgingen en de dalende koopkracht geconfronteerd. "Wij proberen om ondanks alles het maximale potentieel te benutten en focussen ons daarbij op het beleveren van onze bestaande klanten. Vooral de logistiek maakt het ons momenteel erg moeilijk, hoewel de productbeschikbaarheid over het algemeen helemaal geen probleem is. De rechtstreekse importen zijn in deze uitdagende tijden een belangrijk concurrentievoordeel", zegt de jonge fruitgroothandelaar.
Assortimentsuitbreiding en digitalisering
De klanten van het groeiende bedrijf hebben momenteel de keuze uit ongeveer 360 producten. "Wij streven ernaar dit productassortiment in de komende twee jaar uit te breiden naar 500 producten, aangezien een veelzijdig assortiment juist voor ons als compleetaanbieder een onderscheidend kenmerk is." Ook de klantenstructuur zal in de toekomst een fundamentele verandering ondergaan, vertelt Yusuf verder. "We willen ons in de toekomst meer op de groothandelaren richten in plaats van op wederverkopers. De laatstgenoemde klantengroep is echter nog steeds bijzonder belangrijk voor ons. Wat helpt is dat mijn vader de markt vanuit de ogen van een wederverkoper ziet, aangezien hij zelf als retailer begonnen is. Digitalisering is tegenwoordig ook belangrijk, daarom hebben we een modern bestelportaal voor onze klanten gecreëerd."
De dreigende sluiting van de plaatselijke groothandelsmarkt in Düsseldorf is ook bij Bidi Früchte een terugkerend gespreks-onderwerp. "Wij zien onszelf als een modern handelsbedrijf dat is uitgerust voor de toekomst en we willen een gezond bedrijf doorgeven aan de volgende generatie. Dat betekent dat we momenteel openstaan voor elke afzonderlijke oplossing, waarbij de sanering van de huidige locatie wenselijk zou zijn", luidt het tot slot.
Voor meer informatie:
Yusuf Bidi
Bidi Früchte GmbH
Großmarkt Düsseldorf
Tel: +49 (0)176 221 45198
info@bidigmbh.com
www.bidigmbh.com