Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Egyptische citrusexporteur

"Het ene probleem is nog niet opgelost of er doemt al een ander op"

Volgens Mohamed Shaker, marketingmanager van het teeltbedrijf Almansi, staan de Egyptische citrusexporteurs dit jaar voor veel uitdagingen door de enorme wereldwijde instabiliteit. Veel is onduidelijk en er liggen grote risico's op de loer. "Terwijl het Egyptische citrus twee seizoenen geleden ongeschonden uit de coronacrisis kwam – en er eigenlijk zelfs van profiteerde –, ziet het er dit seizoen ingewikkeld uit", zegt Shaker. 

"Er zijn dit jaar veel variabelen en onzekerheden. Het ene probleem is nog niet opgelost of er doemt al een ander op", vertelt Shaker. De Egyptische citrussector begon het seizoen in de greep van de oorlog in Oost-Europa, die de toeleveringsketens naar hun grootste klant onderbrak. "Nu de maritieme diensten naar Rusland weer op gang zijn gekomen, zitten we met het probleem van onvoldoende grote maten. De tol aan die kant is aanzienlijk."

Ook de volatiliteit van de wisselkoers van het Egyptische pond zorgt voor verwarring bij de exporteurs. "Het brengt prijsinstabiliteit met zich mee. We zien soms dat concurrenten hun producten aanbieden tegen prijzen die 80 tot 100 dollar per ton lager liggen dan de onze. Dat is enorm. Het prijsverschil zou niet niet zo’n omvang moeten aannemen."

Ook op de markten zijn er verrassingen. Oost-Aziatische landen hebben bijvoorbeeld meestal een grote vraag naar Egyptisch citrus. "Maleisië, Hong Kong en Singapore waren markten die het vorig seizoen erg goed voor ons deden en ons er zelfs bovenop hielpen toen de Europese markt traag was. Maar dit jaar heeft Zuid-Afrika de markt overspoeld met prijzen die de helft van die van ons zijn. We hopen dat de Oost-Aziatische markten voor kwaliteit kiezen en dat de vraag naar Valencia sinaasappelen in de zomer weer aantrekt." 

Bangladesh, dat ook een belangrijke klant is voor Egyptisch citrus, heeft het al vroeg in het seizoen moeilijk gehad, legt Shaker uit. "Het land had een probleem met deviezenreserves en de regering legde importbeperkingen op. Het aantal bedrijven dat mocht importeren was fors lager. Ook dit zorgde voor een vertraging die we pas nu beginnen te compenseren."

Toch zijn er ook enkele markten die goed presteren. "We hebben India, dat dit jaar sterk aan het opkomen is."

En hoe doet de Europese markt het? "Momenteel wordt Europa hard geraakt door de inflatie. We krijgen prijzen aangeboden die onaanvaardbaar zijn en zelfs lager liggen dan onze teeltkosten. Ik hoop dat Fruit Logistica dynamisch zal zijn en ons goed nieuws kan brengen. Van de beurs in Bangkok kwamen we heel tevreden terug en ik hoop dat we ook in Berlijn contracten gaan tekenen."

"Een ander onvoorzien probleem waarmee we dit seizoen te maken hebben, is het aantal klanten dat de betalingsvoorwaarden wil wijzigen. Veel nieuwe klanten dringen aan op betaling bij aankomst, wat moeilijk te accepteren is. Als we een akkoord vinden, gaat het vaak gepaard met hoge risico's voor Egyptische exporteurs. En zelfs toen we erin slaagden het probleem van de zeevaartroutes naar Rusland te overwinnen, liepen we tegen het probleem aan van nieuwe klanten die riskante betalingsvoorwaarden wilden opleggen", besluit Shaker.

Almansi exposeert op Fruit Logistica in hal B, stand A-43.

Voor meer informatie:
Shaker Mohamed
Almansi Fresh
Tel: +20 102 562 2070 (Egypte)
info@almansifruit.com
www.almansifresh.com

Publicatiedatum: