Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederland in top 5 containerafhandeling

De connectiviteit van de lijnvaart is essentieel voor de afhandeling van containervolumes en zorgt voor een groot deel van de wereldhandel. De Liner Connectivity Index geeft elk land een cijfer. Hoe hoger het aantal punten, hoe beter de beoordeling.

Het is geen verrassing dat China, Zuid-Korea, Singapore en de Verenigde Staten in de top vier staan. China verwerkt gigantische volumes, dankzij zijn succesvolle infrastructuurcapaciteit die wordt ondersteund door strategische planning op het niveau van het achterland, vanaf het niveau van de staat en de havens. De binnenwateren versterken de connectiviteit, waardoor het land ruim voor Zuid-Korea en Singapore ligt.

Wat voor sommigen een verrassing kan zijn, is dat Zuid-Korea vóór Singapore staat. De operationele efficiëntie van Zuid-Korea, de groeiende handel tussen China en Zuid-Korea en het feit dat dit land een essentieel onderdeel is van de handel in het Verre Oosten, geven het een goede positie op de connectiviteitsindex. Singapore, dat een essentieel onderdeel is voor Zuidoost-Azië en de eilanden van Oceanië in de Stille Oceaan, is een belangrijk aanvoercentrum en komt dicht in de buurt van de VS op de vierde plaats.

Hoewel het niet echt een verrassing is, wordt India op de ranglijst voor lijnverbindingen voorbijgestreefd door Sri Lanka, Turkije, Egypte en Marokko. Een aantal factoren kan aan deze beoordeling worden toegeschreven. Een belangrijk probleem in de Indiase havens blijft het gebrek aan echte diepwaterhavens. Het ontbreken van goede bunkerplaatsen is een ander probleem, aangezien India nooit een grote olieproducent is geweest. Bovendien ligt geen enkele Indiase haven op de internationale scheepvaartroute. Naar verluidt is het ook niet gemakkelijk geweest om van bemanning te wisselen, aangezien de zeelieden meestal beperkt zijn tot de hutten in de havens, iets waar de zeelieden in veel andere landen geen problemen mee hebben gehad.

Maar met haar nieuwe titel als 's werelds grootste bevolking, die naar verwachting tot 2050 zal blijven groeien, is er nog steeds een torenhoge consumptie in het achterland om op de deuren van de wereldhandel te kloppen. Aangezien een groot deel van de Indiase overslaghandel nog steeds afhankelijk is van Colombo, is het de taak van nieuwe terminals zoals Vizhinjam en Trivandrum om de kansen om te zetten.

Ondertussen heeft de Indiase regering een aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van een internationale containeroverslagterminal op Andaman en Nicobar voor een bedrag van naar schatting 4,5 miljard euro om een internationale diepwaterhaven te ontwikkelen die kan voorzien in de overslagbehoeften van Zuidoost-Azië.

Bron: container-news.com

Publicatiedatum: