Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Leidt ontbinding 2M-alliantie tot tariefoorlog tussen rederijen?

Volgens Port Economics zou de aankondiging van de ontbinding van de 2M-alliantie (MSC en Maersk) "het begin kunnen zijn van een sectorbrede herschikking van bestaande operationele overeenkomsten, vooral op de belangrijkste oost-westroutes". Toch merkt maritieme sectoranalist Lars Jensen op dat de komende tijd zeker niet uniek is. "Het is eerder een van die punten waarop spelers in de sector de balans opmaken van hun concurrentiepositie en bijgevolg hun plaats in het landschap bijstellen", geeft hij aan.

In een gezamenlijke verklaring waarin de aankondiging werd gedaan, erkennen MSC en Maersk dat er veel is veranderd sinds de 10-jarige overeenkomst in 2015 werd getekend. "De stopzetting van de 2M-alliantie maakt de weg vrij voor beide rederijen om hun individuele strategieën uit te stippelen."

De nieuw ingeslagen weg lijkt echter complexer voor Maersk. Dit is tenminste hoe Simon Heaney, senior manager voor containervaartonderzoek van Drewry, het ziet: "De ontbinding van de alliantieovereenkomst in 2025 brengt Maersk in een moeilijke situatie. De Deense rederij is te groot om zich aan te sluiten bij een bestaande alliantie en te klein om alleen te opereren."

Maersk zal niet in staat zijn om dezelfde huidige dekking te bieden door onafhankelijk te opereren, aangezien de omvang van de rederij zodanig is dat de mededingingsautoriteiten waarschijnlijk elke beweging zullen blokkeren om zich aan te sluiten bij een van de andere twee allianties, die contractueel zijn vastgelegd tot na de voltooiing van 2M in 2025 (Ocean Alliance loopt door tot 2027 en THE Alliance tot 2030).

Hij legt verder uit dat MSC lijkt te geloven dat het zijn enorme vloot het beste alleen kan gebruiken, waarbij het niet gebonden is door een partner met andere prioriteiten. "Het risico bestaat echter dat de rederij, aangezien ze nu zelf haar schepen moet zien te vullen – ondanks mogelijk toekomstig wederzijds gebruik van scheepscapaciteit (VSA) of slot chartering – , terugvalt op het oude lage kosten/marktaandeelmodel, wat de markt zou kunnen destabiliseren."

Voor Simon Heaney is ook een radicale reorganisatie van de allianties, al lijkt die niet meteen aannemelijk, nog een mogelijkheid. "Een dergelijke gebeurtenis zou kunnen leiden tot een bloedbad op de markt voor vrachttarieven", waarschuwt hij.

Bron: mundomaritimo.cl

Publicatiedatum: