Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitstekende vraag naar Spaanse Orri’s ondanks hoge prijzen

Vorige week is het Spaanse Orri mandarijnenseizoen afgetrapt. De prijzen zijn beduidend hoger dan die van vorig jaar wegens de kleinere aanvoer en de hoge vraag.

"Tot twee weken geleden werden er geen contracten getekend voor de aankoop van Orri’s in Spanje. Maar vorige week lagen dan toch de eerste mandarijnen in de Europese schappen", vertelt Guillermo Soler, manager van het Orri Running Committee (ORC).

De opbrengst ligt veel lager dan vorig jaar. "De volledige mandarijnenoogst van het tweede seizoensdeel wordt op 20-25% lager geraamd dan vorig jaar, toen er wel een recordoogst was. Veel handelsbedrijven willen nu snel product inslaan om geen gebrek aan aanbod te hebben. Hierdoor zijn de prijzen flink gestegen, ook van Orri, die onder alle mandarijnenrassen de hoogste prijs haalt", zegt Guillermo Soler.

"Daarom is een van de grootste zorgen van de sector dat de prijsstijging een hoge vraag doorheen het volledige seizoen in de weg zou kunnen staan. We zijn nog maar een week ver en dus is het nog een beetje gissen, maar voorlopig blijft de vraag hoog", vertelt de manager. "Als de interesse stevig blijft, zou het Orri seizoen wel eens eerder kunnen eindigen dan vorig jaar", voegt hij eraan toe.

Door de droogte en de hitte in de zomer zijn de mandarijnen dit seizoen over het algemeen minder groot. "Aanvankelijk vreesden we dat de maten echt te klein zouden zijn, maar in de loop van de maanden hebben de mandarijnen zich iets kunnen herstellen en laat Orri zelfs uitstekende waarden optekenen", zegt Guillermo Soler.

De Spaanse en Israëlische Orri’s blijven elk hun eigen markt hebben. "Er is een mooie verdeling tussen beide herkomsten. Er zijn klanten die de Orri uit Israël kopen omdat die eerder op de markt komt of omdat ze de mandarijn altijd daar hebben ingekocht. Anderen geven dan weer de voorkeur aan de Spaanse Orri, die vooral in het buitenland wordt afgezet."

"Maar ook de verkoop op de Spaanse markt blijft ondanks de hoge prijs toenemen, gestimuleerd door zijn unieke smaak en door promotiecampagnes. Binnenkort lanceren we overigens een nieuw imago voor Orri om de mandarijn op groothandelsmarkten, in de supermarkten en bij de groenteboeren in Spanje te promoten. Op deze manier hopen we opnieuw de impact te creëren die het merk twee seizoenen geleden had met het toenmalige imago", besluit Guillermo Soler.

Voor meer informatie:
Guillermo Soler (directeur)
Orri Running Committee
Avda. Cortes Valencianas 26
46015 Valencia (Spanje)
Tel: +34 961249780 
info@orcspain.es
www.orcspain.es

Publicatiedatum: