Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Bakker Belgium introduceert eerste e-truck die verse groenten en fruit levert aan Delhaize

Afgelopen week vervoerde een e-truck voor het eerst verse groenten en fruit van Bakker Belgium, onderdeel van Greenyard, naar Delhaize. De nieuwe Volvo-truck zal jaarlijks ongeveer 18 miljoen kilogram groenten en fruit leveren aan het distributiecentrum van de retailer in Zellik. Met deze stap naar een duurzame vloot zal Bakker Belgium jaarlijks 58 ton CO2-uitstoot besparen. 

Investeren in een duurzame logistieke keten
Zowel Bakker Belgium als Delhaize streven een duidelijke ambitie na om hun ecologische voetafdruk voortdurend te verkleinen. Beide bedrijven zagen dan ook een mooie opportuniteit in het traject van 60 km tussen het Bakker Belgium distributiecentrum in Boom en dat van Delhaize in Zellik. Een traject dat zich leent tot de introductie van de eerste volledig elektrische vrachtwagen om zo de CO2-uitstoot van de eigen operaties verder te verlagen.

Op beide plekken werd ook geïnvesteerd in laadinfrastructuur. Zo is de infrastructuur in Boom gekoppeld aan 2.500 zonnepanelen op het 15.000m² grote dak van het magazijn. Een betrouwbare bron van groene energie, die ook gebruikt wordt voor het elektrisch koelen van, met producten geladen, trailers op de site.

"Met deze investering willen we binnen onze categorie het voortouw nemen; meer ervaring opdoen en onze kennis over e-transport delen met de rest van onze ketenpartners. Want uiteindelijk zullen we elke schakel in de groente- en fruitketen nodig hebben om onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken", aldus Adrie Bakker, General Manager bij Bakker Belgium.

Duurzaamheid: de sleutel voor strategische partners op lange termijn
CO2-vermindering voor een betere planeet is een inherent onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van zowel Greenyard, Bakker Belgium als Delhaize. Greenyards duurzaamheidsambities zijn vastgelegd in een 'sustainability roadmap' voor de groep. Ze hebben een positieve impact op klimaatverandering en de CO2voetafdruk van de onderneming. Zo wil de groep haar directe CO2-uitstoot met 50% verminderen tegen 2025 en met 70% tegen 2030. De overstap naar duurzamere transportmiddelen is een element binnen deze ambities. Investeren in de eerste elektrische vrachtwagen draagt daar rechtstreeks toe bij en biedt een perfecte oplossing voor dit specifieke traject.

"Duurzaamheid is een belangrijke pijler in onze nauw op elkaar afgestemde strategieën. Groenten en fruit zijn al de meest duurzame voedselcategorie. Het verduurzamen van onze eigen activiteiten en transport maakt deel uit van een meerjarenplan om de uitstoot van onze activiteiten te verminderen. Vandaag bereiken we een mijlpaal met onze eerste e-truck die groenten en fruit vervoert van onze site naar het distributiecentrum van Delhaize in Zellik. We verwachten dat de nieuwe vrachtwagen jaarlijks bijna 90 000 kilometer zal afleggen. Dat is evenveel als de wereld rond en weer terug", vervolgt Adrie Bakker.

Delhaize deelt deze ambitie. Daarom werken de Belgische retailer en hun strategische partner Bakker Belgium intensief samen om hun CO2-uitstoot te verminderen, en dat samen met alle partners in de groenten- en fruitketen. Dit moet resulteren in een vermindering van de indirecte uitstoot van Delhaize (scope 3) in de keten met 40% tegen 2030.

"Elke dag het beste doen voor onze planeet is een topprioriteit voor Delhaize. We zijn ervan overtuigd dat een goede samenwerking tussen de verschillende partijen van de toeleveringsketen, tot grootste successen leidt. We leggen niet alleen onszelf strenge normen op, we stellen ook hoge eisen aan onze leveranciers en partners. Wij vragen aan elk van hen ons een CO2-afdruk en een reductieplan voor te leggen. Wij zijn dan ook zeer tevreden met de inspanningen en investeringen die Bakker Belgium doet om hun CO2-uitstoot vergaand te verminderen en hun doelstellingen te bereiken. We zijn erg trots op onze samenwerking," zegt Johan Ideler, Senior VP Logistics & Supply Chain bij Delhaize.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, besluit: "In Vlaanderen wordt maar liefst 40% van de totale CO2-uitstoot van de transport- en mobiliteitssector, veroorzaakt door vrachtwagens. Het vergroenen van deze sector is daarom een grote uitdaging en gelukkig is er de laatste jaren vooruitgang op dit vlak. Er worden grote technologische stappen gezet richting zero-emissie transport, vooral richting het elektrisch rijden. Vanuit Vlaanderen bekijken we hoe we in de toekomst de uitrol van e-vrachtwagens en de nodige laadinfrastructuur verder kunnen faciliteren. Ik juich toe dat Bakker Belgium en Delhaize deze investering doen en zo een voortrekkersrol nemen in de verduurzaming van logistiek."

Voor meer informatie:
Greenyard
info@greenyard.group  
www.greenyard.group        


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.