Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Freshfel Europe organiseert gesprek over duurzame en betrouwbare logistieke infrastructuur

Er wordt verwacht dat de wereldwijde logistiek in 2023 een ommekeer zal kennen dankzij de grotere beschikbaarheid van containers en schepen en daardoor een zekere verlichting van de knelpunten en vertragingen die de afgelopen jaren prominent aanwezig waren. Voor de AGF-sector is er echter nog steeds behoefte aan een optimalisering van de vervoersnetwerken. Op 18 januari organiseerde Freshfel Europe een webinar over het thema logistiek in Europa en daarbuiten. Met gastsprekers van het World Shipping Council, Freshrail en Easyfresh logistics benadrukten Freshfel Europe en haar leden de behoefte aan betaalbare en betrouwbare, goed verbonden multimodale transportnetwerken en de behoefte aan duurzame oplossingen om de reis naar een CO2-neutrale economie voort te zetten.

Elk jaar wordt er bijna 50 miljoen ton verse groenten en fruit lokaal afgezet, binnen de lidstaat van de Europese Unie waar het is geteeld, terwijl er nog eens 29 miljoen ton binnen de EU wordt verhandeld. Daarnaast voert de EU jaarlijks ongeveer 7 miljoen ton groenten en fruit uit en importeert zij bijna het dubbele. Om ervoor te zorgen dat al deze producten vers aankomen en van goede kwaliteit zijn, moet de logistiek tijdig en goed op elkaar aansluiten.

Om het transport van groenten en fruit breed te kunnen garanderen, moeten de vervoersnetwerken en de beschikbaarheid van koelcontainers op alle niveaus goed functioneren: lokaal, nationaal, regionaal en wereldwijd. Tijdens de bijeenkomst werd benadrukt dat het belangrijk is dat de openbare en de particuliere sector steun verlenen aan en investeren in multimodale vervoersnetwerken en duurzame en betaalbare logistieke oplossingen, om ervoor te zorgen dat verse producten hun bestemming tijdig en met een optimale kwaliteit bereiken.

Tussen 2020 en 2022 werd de operationele normaliteit van de mondiale logistiek verstoord. Eerst door lockdowns en verhoogde controles, vervolgens door een sterk toenemende vraag tijdens de post-COVID-19-periode, die heeft geleid tot een onbenutte scheepsvloot van 0%, een toename van de drukte in havens en het achterland met 7,5% en een achterstand van 25% bij de bestelling van nieuwe schepen. Inflatie, gebrek aan vrachtwagenchauffeurs en andere logistieke talenten hebben, samen met de stijgende brandstofprijzen, geleid tot kostenstijgingen voor het vervoer van verse groenten en fruit. Philippe Binard, algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe: "Hogere logistieke kosten als gevolg van de schaarste aan containers en vrachtwagens en de hogere brandstofkosten beïnvloeden de betaalbaarheid van de logistiek, wat leidt tot gemiste handelskansen. Het dekken van deze extra kosten is een uitdaging voor de sector, die met kleine marges werkt en blootgesteld is aan de hoge financiële druk van vorig jaar. Dit zal nog enige tijd merkbaar zijn. Voor 2023 lijkt de wereldwijde logistiek echter te verbeteren met minder logistieke knelpunten, wat leidt tot betere vooruitzichten voor de sector om kansen op de markt te benutten."

Voor meer informatie:
Freshfel Europe
The European Fresh Produce Association 
Rue de Trèves 49-51, box 8
1040 Brussel – België
Tel.: +32 (0)2 777 15 80
info@freshfel.org
freshfel.org

Publicatiedatum: