Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede exportkansen voor Duitse Gala

Na een rustige eerste helft van het seizoen maakt de appelsector in Steiermark zich nu op voor de traditioneel sterkste verkoopfase van het seizoen. "We hebben nu ongeveer 20-25 procent van onze oogst kunnen verkopen. Wij staan echter bekend om onze lange bewaring en hebben ons in de loop der jaren heel duidelijk op de latere verkoop geconcentreerd. Hoewel prijsverhogingen in de retail aan de orde van de dag zijn, waren de telersprijzen voor ons tot nu toe te laag om de aanzienlijke extra kosten voor de teelt en bewaring te dekken. Ondanks de inflatie worden er echter nog steeds appelen gekocht, waardoor we voorzichtig optimistisch zijn over de tweede helft van het seizoen", zegt Bernhard Ramminger van telerscoöperatie OPST uit de Oostenrijkse deelstaat Steiermark.



Door de warme zomer zijn ook de fruittelers in Steiermark dit jaar bijzonder vroeg met de oogst gestart. "Ondanks de droogte waren de fruitkwaliteit en de maat van de appelen over het algemeen zeer goed. We kunnen slechts ongeveer 20% van onze plantages irrigeren, daarom was het des te verrassender dat de maat van de appelen grotendeels in orde was. Het milde voorjaar zonder vorst heeft ons ook bijzonder goed geholpen, net als in de afgelopen jaren." Bernhard wijst daarbij op de verschillen tussen de afzonderlijke rassen. "Bij de rassen Elstar en Jonagold hadden we problemen met de bewaarbaarheid. Gala uit Steiermark vertoont daarentegen een goede kwaliteit en houdbaarheid, hiervoor zien we goede afzetkansen in de export, gezien de oogstverliezen in andere landen in Europa."

OPST behoort tot de grootste telerscoöperaties van Oostenrijk in de categorie hardfruit en wordt beschouwd als een sterke alliantie achter de twee merken Frisch-saftig-steirisch (conventioneel) en Von Herzen Biobauern (biologisch). Naast de levering aan de Oostenrijkse retail wordt een aanzienlijk deel van de oogst via EVA Handels GmbH naar het buitenland geëxporteerd. "Tegenwoordig komt 70-80 procent van het biologische hardfruit op de binnenlandse markt van onze telers. Bepaalde rassen, bijvoorbeeld Gala, zijn inmiddels twaalf maanden per jaar uit Steiermark verkrijgbaar. Aangezien de teelt en binnenlandse vraag door de jaren heen ongeveer gelijkmatig gegroeid zijn, verwacht ik ook dit jaar geen problemen. Hoe de exportmarkt zich zal ontwikkelen, is op dit moment moeilijk te voorspellen."

Strategische koers uitzetten
Op de middellange tot lange termijn zal het assortiment van OPST een grondige herstructurering ondergaan. Bernhard: "Wij zullen het areaal voor Golden Delicious en Jonagold beetje bij beetje verkleinen. Ondertussen streven we ernaar om de teelt van onze clubappelen, die nu 20 procent van het totale volume uitmaken, geleidelijk uit te breiden naar 30 procent. Daarbij is het vermeldenswaardig dat de rassen Golden, Idared en Jonagold stapsgewijs worden vervangen door jonge Kanzi-bomen, die in de komende jaren in volle productie zullen komen. Ons assortiment wordt gecompleteerd door interessante nicheproducten, zoals bijvoorbeeld de kinderappel Rockit, die punten scoort met een aantrekkelijk uiterlijk en een uitstekende houdbaarheid. Met dit ras willen we de consumenten van morgen voor het appelaanbod uit Steiermark winnen."


Het bedrijventerrein van OPST in het hart van Steiermark

Gezamenlijk marketingoffensief
Om onder de consumenten meer aandacht voor de appelen uit Steiermark te genereren, hebben de gerenommeerde appelverkopers uit Steiermark een gezamenlijk marketinginitiatief in het leven geroepen, dat ook op de Fruit Logistica gepresenteerd zal worden. "Onder het motto 'Appel eten, niet vergeten' willen we de regionale herkomst van de appel vooral in de grotere steden meer onder de aandacht brengen. In de komende jaren zullen we dit marketing-concept verder uitrollen."

Foto's: OPST GmbH

Bezoek het bedrijf op de Fruit Logistica: hal 20, A-53

Voor meer informatie:
Bernhard Ramminger
OPST Obst Partner Steiermark GmbH
Wollsdorf 71
AT-8181 St. Ruprecht/Raab, Oostenrijk
Tel: +43 3178 2212-0
office@opst.at 
www.opst.at 

VON HERZEN Biobauern GmbH
Harl 73
AT- 8182 Puch / Weiz, Oostenrijk
Tel: +43 3177 2201 4000
office@vonherzenbio.at 
www.vonherzenbio.at 

Publicatiedatum: