Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Claridock

Finse website om kopers van AGF-producten wereldwijd aan elkaar te koppelen

Een nieuw handelsportaal met de naam Claridock, gelanceerd door een Finse ondernemer, wil leveranciers en kopers van fruit wereldwijd met elkaar in contact brengen. Slobodan Stanić zegt dat hij het webplatform heeft gelanceerd als een wereldwijde handelsdatabase die zal worden omgevormd tot een marktplaats om de keten te verbeteren.


Slobodan Stanić, oprichter van Claridock

"Deze website is voor leveranciers en kopers. Bedrijven uit de VS kunnen hun concurrenten analyseren en snel nieuwe leveranciers verifiëren. Binnenkort kunnen ze voor elke verzendroute de kosten en CO2-uitstoot inschatten. Beide partijen zullen via het platform deals kunnen beheren en ook zendingen kunnen volgen," legt Stanić uit.

Het platform is momenteel actief met voornamelijk kopers uit de VS en leveranciers uit Zuid-Amerika. "De meeste kopers komen uit de VS. We krijgen de meeste informatie van de Amerikaanse douane over wie wat koopt in welke maanden van het jaar. Onze leveranciers zijn meestal producenten uit Latijns-Amerika die willen uitbreiden."

Met zijn achtergrond in technologische ontwikkeling bouwde en lanceerde hij de website met behulp van standaard methoden. Hij zegt dat de website in eerste instantie gericht is op de voedingsmiddelen-sector, maar dat de database snel zal worden uitgebreid.

"Op dit moment zijn er op Claridock leveranciers en kopers van fruit te vinden. Als bedrijf kunt u snel een geverifieerde producent uit Afrika of Zuid-Amerika vinden, een deal sluiten en de zending regelen en volgen. We gebruiken gegevens die we online kunnen vinden, zoals douanegegevens, gegevens van bedrijfswebsites, certificeringen en locaties om profielen te verrijken. Sinds de lancering nemen we contact op met bedrijven om hun gegevens te verifiëren en te bewijzen. We hebben net druiven toegevoegd en zijn van plan elke week een fruitsoort toe te voegen. We zoeken de beste gegevens en gebruiken een beetje machine learning. We zoeken naar specifieke druiven, certificeringen etc. Het doel is om de kopers te matchen met leveranciers."

Hij luistert naar de eisen van de klanten en zoekt op basis daarvan naar leveranciers. "We hebben bananen aan het systeem toegevoegd, omdat ik door leveranciers uit Latijns-Amerika werd benaderd. Heel vaak komen bananenleveranciers halverwege de verzending vast te zitten, omdat de koper zich terugtrekt en het fruit niet meer wil. Op basis van de Inco-voorwaarden zit de verkoper dan vast. Zij moeten dan snel een andere koper vinden. In dat geval hebben we een echte marktplaats," legt Stanić uit.

Stanić zegt dat het doel is om uiteindelijk een soort backoffice te vormen voor producenten en kopers. "Het Claridock-systeem kan je verzendkosten opgeven voor routes van fruit, het vinden van een leverancier en het beheren van voorraden. Wanneer we een bepaald aantal leveranciers bereiken, zullen we een premium aanbod hebben dat zich onderscheidt. We zijn bezig met de ontwikkeling van een eenvoudige optie om een offerte te sturen. Gebruikers kunnen dan aanvragen beheren en erop reageren. Als ze de premium maandelijkse optie kopen kunnen ze offertes vergelijken, verzendkosten berekenen en zendingen volgen. Ons systeem zal ook volledig geïntegreerd kunnen worden in hun bedrijfssystemen. Het idee is om een maandelijkse software-as-a service-aanbod te hebben. Als we leveranciers en kopers hebben, zijn er altijd extra mogelijkheden om geld te verdienen door verzekeringen, financiering enz. aan te bieden."

Stanić hoopt uit te breiden met Afrika en Europa als volgende aanbodregio's. "Op basis van de gegevens die we hadden, zijn de volgende aanbodregio's Afrika en Europa. We richten ons momenteel niet op de Aziatische markten. We verwachten in de toekomst wel noten en zaden te hebben. Mijn team van vier mensen, waaronder ikzelf en mijn vrouw, probeert nu fondsen te werven, inschrijvingen te krijgen en te bewijzen dat het bedrijf werkt," aldus Stanić.

Hij zal de Fruit Logistica in Berlijn bezoeken om met media en klanten te praten, maar hij heeft geen stand.

Voor meer informatie:
Slobodan Stanić
Claridock
slobodan@claridock.com 
www.claridock.com 

Publicatiedatum: