Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer huishoudens kopen vaker biologisch en besteden meer

Consument besteedt 36% meer aan biologisch

Consument hebben vorig jaar 36% meer uitgegeven aan biologische producten, zo blijkt uit een nieuwe GfK analyse over 2022, die gepresenteerd werd op de Biobeurs. Het aantal huishoudens dat weleens biologisch koopt, is ten opzichte van 2020 licht gestegen naar 96,4%. Afgelopen jaar eindigde er 33 keer een biologisch product in ons boodschappenmandje, in 2020 was dit nog 29 keer. Ook de gemiddelde besteding per biologische aankoop steeg, van 4,50 euro naar 5,30 euro. De totale biologische omzet is nu goed voor 1,4 miljard euro, 36% meer dan in 2020. Van de biologische omzet komt 73% voort uit verkoop in de supermarkt.

De totale biologische omzet steeg het afgelopen jaar met 36%. De verkoop van biologische versproducten groeide harder (+ 41%) dan de verkoop van biologische producten (+ 25%). Biologische versproducten zijn goed voor 68% van de biologische omzet. Kortom, consumenten kopen meer versproducten dan biologische houdbare producten. 

De impact van de crisis op huishoudens is ook onderzocht: 68,4% van de biologische omzet komt van groepen die (nog) geen last hebben van de crisis. Biologisch wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden. Samen zijn zij goed voor 60% van de totale omzet. 

Gezonde ingrediĆ«nten blijkt de belangrijkste reden voor de keuze voor biologische voeding (41%). Consumenten die biologisch al belangrijk vinden, hebben een biologisch omzet aandeel dat 5 keer hoger ligt dan consumenten die geen biologische voorkeur hebben. Uitleg over biologisch en het belang van biologisch overbrengen aan de consument lijkt de sleutel tot groei van de biologische omzet. 

De consumentencampagne de Mooiste Boodschap is bio helpt consumenten om vaker voor biologisch te kiezen, onder andere door nudges in de winkel. Als invulling van het Actieplan Biologisch van het Ministerie van LNV,  om voor 2030 naar 15% biologisch te groeien, wordt de campagne komend jaar ondersteund met een TV-Spot,

Bron: Bionext

Publicatiedatum: