Online supermarkt Oda start op 23 januari de testfase met ongeveer 8.000 producten in Berlijn en opent daarmee zijn eerste vestiging in Duitsland. "Tot aan de officiële lancering in februari zal het assortiment van Oda groeien naar meer dan 9.000 producten en in de daaropvolgende maanden naar meer dan 12.000 producten. In de eerste testfase zullen ongeveer 240 verse en bijna 100 diepvriesproducten aan worden geboden in de categorie groenten en fruit," deelt category manager Carlos Álvaro Benito mee. "Het biologische aandeel aan het totale assortiment bedraagt ongeveer 11 procent. In de categorie groenten en fruit proberen we echter om een aandeel van 25-30 procent te bereiken." Afgezien van de verse biologische producten die het bedrijf onder andere van groenten- en fruitspecialist betrekt, worden alle productgroepen in het biologische segment door het bedrijf Bio Company geleverd.
Carlos Álvaro Benito
Voordat hij bij Oda aan de slag ging, werkte Carlos al voor bekende levensmiddelenketens en een groenten- en fruitagentschap. "Door contacten met grote Duitse telersorganisaties en -coöperaties en met afzonderlijke telers kunnen we bijvoorbeeld aardappelen, uien, appelen, asperges en vruchtgroenten uit de regio aanbieden, maar ook producten uit Spanje en Italië." Verder ontvangt Oda ook producten van groothandelaren en de bedrijfsgroep Bünting.
Voor producten van overzee kan Carlos terugvallen op leveranciers die de producten direct importeren. De nadruk ligt in het seizoen echter op regionale producten, zoals dat ook bij concurrenten het geval is. "Het is voor ons belangrijk om de lokale telers te ondersteunen en daarmee ook de leveringsketen zo kort mogelijk te houden. In het begin richten we ons op de locatie Berlijn. In een tweede stap willen we gaan leveren aan middelgrote steden in een straal van 2 tot 2,5 uur rijden vanaf Berlijn."
Groot potentieel in de online foodhandel
De Duitse markt biedt een groot potentieel in de digitale foodsector, aangezien deze in Duitsland nog sterk onderontwikkeld is. "In de afgelopen negen jaar zijn we in Noorwegen dankzij ons geavanceerde logistieke systeem marktleider geworden in de categorie online levensmiddelenhandel. Onze leveranciers tonen veel vertrouwen in ons en zien bovendien het potentieel om via Oda nieuwe klanten aan te trekken."
"Een groot deel van de inwoners van Berlijn doet zijn of haar boodschappen in fysieke winkels, en 67 procent van alle inwoners van Duitsland doet zijn of haar boodschappen uitsluitend in de fysieke handel. Om meer mensen ervan te overtuigen online inkopen te doen, willen we de wekelijkse boodschappen eenvoudiger maken dan ooit tevoren. We willen onze klanten de mogelijkheid geven om al hun wekelijkse boodschappen bij ons te doen."
Serieuze concurrentie voor stationaire supermarkten
"Wij zullen in Duitsland een grote selectie aan producten in alle prijssegmenten aanbieden. Onze prijzen zullen grotendeels gebaseerd zijn op de prijzen in de supermarkten. In het algemeen stellen we onze prijzen op de Duitse markt zo op dat stationaire supermarkten en levensmiddelleveringsdiensten ons als een serieuze concurrent moeten beschouwen", aldus Carlos.
"Dat is natuurlijk niet alleen makkelijk in het huidige economische klimaat: als onze leveranciers hun prijzen verhogen, moeten wij daar ook rekening mee houden in onze prijsvorming. Als online supermarkt hebben we echter duidelijke voordelen ten opzichte van de traditionele retailers. Aangezien kosten voor winkelhuur en energiekosten voor het runnen van stationaire filialen wegvallen, kunnen we steeds aantrekkelijke prijzen aanbieden. Dankzij onze logistiek en ons gecentraliseerde logistieke model zijn wij efficiënt bij de commissionering en levering. Deze kostenbesparingen geven wij door aan onze klanten in de vorm van voordelige prijzen en lage leveringskosten." Constante communicatie met de leveranciers is hiervoor noodzakelijk.
15.400 vierkante meter distributiecentrum, 7.600 vierkante meter PV-installatie
In Ragow-Mittenwalde wordt vanuit een 15.400 vierkante meter groot distributiecentrum het gehele Berlijnse stadsgebied van producten voorzien. "Daarmee dekken we de vraag van wel vijftig reguliere supermarkten, waarbij we bronbesparend zijn uitgerust. Op het dak is een 7.600 vierkante meter grote zonnepaneleninstallatie geïnstalleerd, waarmee tot wel 50 procent van de energiebehoefte van het gebouwencomplex gedekt kan worden. Om de CO2-voetafdruk verder te verkleinen, maken we in de hallen gebruik van koel- en vriesmagazijnen met warmteterugwinning. De gestegen energieprijzen en -kosten hebben natuurlijk ook gevolgen voor onze activiteiten. Wij geloven echter dat we met onze efficiënte logistiek goed gepositioneerd zijn om de huidige situatie goed te kunnen doorstaan." Het logistieke centrum zal in de toekomst bovendien plaats bieden aan maximaal 800 medewerkers.
Foto credits: Oda Germany GmbH
Voor meer informatie:
Carlos Álvaro Benito
Oda Germany GmbH
Zeughofstraße 1
D-10997 Berlijn, Duitsland
de-commercial@oda.com
www.oda.de