Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bananen niet langer verscheept per aantal dozen, maar per totaal gewicht van de container

Het jonge Ecuadoraanse bananenexportbedrijf Banaval, geleid door Patrizio Catapano, gelooft dat slim zijn, zich aanpassen aan de behoeften van de markt en problemen oplossen de sleutel zijn tot een succesvol seizoen in 2023. "We hebben de grootte van onze karton veranderd, onze pallets, de manier om de pallets op te slaan, om de lading te vervoeren, enz. We hebben de problemen en behoeften van onze klanten bestudeerd en we vinden steeds weer een oplossing," aldus Catapano.

"Het jaar 2022 was moeilijk voor alle exporteurs, inclusief Banaval. De oorlog, de post-Covid-effecten en de hoge kosten van rederijen zorgden voor een lage vraag en een moeilijke situatie voor iedereen. Tegelijkertijd dwong deze situatie ons om nieuwe markten en nieuwe strategieën te vinden en het bedrijfsmodel te reorganiseren. Op sommige markten werden de vrachtkosten geoptimaliseerd, we verzenden de bananen niet langer per aantal dozen, maar per totaal gewicht van de container. De strategie is om de maritieme kosten beter te verdelen en met betere prijzen te concurreren," legt Catapano uit.

Banaval ontstond in 2020, nadat Catapano jarenlang ervaring had opgedaan in andere exportbedrijven. Hij is ook eigenaar van een bananenteeltbedrijf. "We groeien elk jaar als bedrijf. Onze teeltbedrijven bevinden zich in Guayas en het gebied Los Rios met ongeveer 1500 hectare. Daar bevinden zich ook de ongeveer 200 strategische teeltbedrijven van strategische partners van Banaval. We zijn begonnen met de export van 10 containers en momenteel doen we wereldwijd ongeveer 50 containers per week, terwijl we dezelfde volumes verkopen aan andere lokale exporteurs. We hebben een team van 32 personen, waaronder een kwaliteitsteam op de teeltbedrijven. Zij zorgen ervoor dat al het geëxporteerde fruit aan hoge kwaliteitsnormen voldoet, samen met administratief personeel dat meestal tweetalig is. Ik ben 40 jaar en daarmee de oudste, de gemiddelde leeftijd is 34 jaar. Wij zijn een slim bedrijf dat zich aanpast aan de behoeften van de markten en alle behoeften van de markten en klanten oplost," legt Catapano uit.

Ze hebben de uitdagingen van vorig jaar achter zich gelaten en richten zich op nieuwe successen in 2023. "De verwachting van Banaval is om in 2023 als bedrijf te blijven groeien door nieuwe markten te verkennen. We blijven het bedrijfsmodel ontwikkelen met onze huidige klanten, waarbij we onze commerciële relaties versterken in markten waar ons merk al wordt herkend en is gepositioneerd. Wij hebben drie merken die op sommige markten een belangrijke plaats innemen als de favoriet van onze klanten. Ons merk Iguana is bekend in het Midden-Oosten, Snooky en Ginevra zijn favoriet in Litouwen, Rusland en Kazachstan, terwijl ons merk La Marina de voorkeur geniet van consumenten op de mediterrane markten."

"We gaan naar Berlijn, maar lopen gewoon wat rond op de beurs, ontmoeten enkele klanten en praten met anderen over ons bedrijf. We willen onze aanwezigheid op de Noord-Europese markt opbouwen en de Noord-Amerikaanse markt verkennen, wat een nieuwe markt voor ons is," aldus Catapano.

Voor meer informatie:
Patrizio Catapano
Banaval
Tel: +593 9398 09359
p.catapano@banaval.com.ec 
www.banaval.com.ec 

Publicatiedatum: