Tholen - "We hebben een stevig najaar achter de rug in de witloof en ook in de maand januari kunnen we toch spreken van goede verkoop en mooie prijzen", vertelt Charles Cattoir van Primalof. "Echter is er zeker geen sprake van euforie, want het was levensnoodzakelijk. Een paar goede maanden maken een paar slechte maanden niet goed, zeker niet met de huidige kosten."
Toch spreekt de ondernemer van een positieve evolutie. "De grondstoffen hebben veel gedaan natuurlijk", vervolgt Charles. "2021 was een zeer nat seizoen, wat gezorgd heeft voor ongeveer 20 procent meer grondstoffen. Daardoor is in 2022 in België, Nederland en Frankrijk 20 procent minder uitgezaaid om tot een normaal volume te komen. Het resulteerde over het algemeen toch in fors minder witloof wat van het veld is gekomen dit seizoen door de extreme droogte. Gecombineerd met een goede afname kunnen we daardoor wel spreken van een gezond evenwicht op de markt op dit moment. Het is loon naar werken en bittere noodzaak."
Het was dus ook wel degelijk nodig, want de witloofsector zat vorig seizoen in een uiterst moeilijke fase. "Zonder deze noodzakelijke meevaller had menig bedrijf toch beslist om er sneller dan voorzien mee te stoppen. Voor overleving was dit nodig. Het dekt desalniettemin nog lang niet de lading voor wat er in 2022 is gebeurd. Daarvoor hebben we minstens een compleet goed jaar nodig om een deel van de verliezen te recupereren. Men moet ook niet vergeten dat dit jaar, buiten de goede prijzen, er wel een enorme stijging in kosten is ontstaan. Energie-, grondstoffen-, en in België toch zeker, personeelskosten rijzen door het dak. Het is vooralsnog een druppel op een gloeiende plaat, maar zorgt voor licht aan het einde van de tunnel."
Verhaal vertellen belangrijker dan recepten tonen
Aan de vraagzijde ziet Charles een duidelijke tweedeling. "Aan de ene kant is het waar dat het voor jongeren een relatief ongekend product is, maar dat is niet nieuw. Witloof is een bitter product, waarvan men de smaak naarmate de tijd meer en meer gaat waarderen. Bovendien worden bittere producten als gin-tonic en speciaal bier ook steeds populairder. Ik denk alleen dat we moeten afstappen van de klassieke marketingtactiek met recepten en alle mogelijkheden. Jongeren moeten witloof leren kennen. Het verhaal eromheen is net zo belangrijk als de smaak. Ik ben ervan overtuigd dat als dit in het hoofd zit ze het ook gaan eten."
Primalof heeft recent geïnvesteerd in eigen vervoer om meer eigen transport te kunnen doen
"Aan de andere kant is de consumptie groot bij de oudere bevolking, wat ook geen negatieve situatie hoeft te zijn", gaat Charles verder. "In Belgie (en andere Europese landen) is een steeds groter wordend deel van de bevolking 50 plus, wat betekent dat we dus wel goed zitten qua consumptie de komende jaren. Alleen is het dan wel heel belangrijk om kwaliteit te behouden, zodat men er ook naar blijft grijpen. Het voordeel is dat we in België kwaliteit boven kwantiteit prefereren. Economisch wellicht minder rendabel, maar ik ben ervan overtuigd dat de consument dan blijft betalen voor de Belgische witloof." Volgens de witloofproducent mag er echter wel wat meer aandacht zijn voor witloof in de zomer. "Ik denk dat er een groot potentieel ligt in bbq's en salades, maar dan moeten we daar wel op inspelen."
Toekomst blijft onzeker
Kijkend naar de toekomst is het dus wel van belang dat de goede periode doorgezet dient te worden. "Er zijn zeker geen grondstoffen te veel, dus iedereen heeft een goed veldseizoen nodig. Niemand kan dit alleen voorspellen. Het blijft daarom een onzeker jaar en we moeten ervoor waken dat we geen extremen krijgen in september, oktober en november. Het veldseizoen is een belangrijke factor, maar vertaalt zich pas een jaar later in de productie van bedrijven. Dat mogen we niet onderschatten."
Ook ziet Charles een tekort aan pachtgronden ontstaan. "Er is enorm veel concurrentie van aardappelen in België. Die willen ook een stuk meer betalen en hebben hogere opbrengsten per hectare. Daar moeten we wel rekening mee houden, want het wordt er met deze concurrentie niet simpeler op om pachtgronden te vinden. Het zijn allemaal factoren die men in ogenschouw moet nemen op de witloofmarkt en waardoor euforie vooralsnog zeker niet op zijn plaats is."
Voor meer informatie:
Charles Cattoir
Primalof
Leeg Bracht 23
9860 Balegem, België
+32 (0)483 48 47 17
charles@primalof.be
www.primalof.be