Samenwerking sleutel tot succes voor Spaanse pitahayatelers

Een tweetal weken geleden is het Spaanse pitahayaseizoen afgerond. De eerste volumes werden half juni geoogst in het zuiden van het land.
"Het seizoen is vrij goed verlopen, behalve in de maand juli, toen de hitte de teelt negatief beïnvloedde", zegt Alberto Garrocho, directeur van de coöperatie S.C.A. Pitahayas de Andalucía. "De hoge temperaturen vielen samen met de rijping van het fruit van de eerste bloei. We tekenden toen een verlies van ongeveer 20-25% van die eerste cyclus op. En door de snelle rijping vielen de kalibers van het fruit van de tweede bloei wat tegen."

"Toch zijn we erg blij met de resultaten, ook omdat steeds meer telers zich aansluiten bij onze coöperatie. Vorige week dinsdag mochten we nog 14 leden uit de provincie Cádiz verwelkomen, nadat eerder 18 pitahayatelers uit Sevilla en Huelva zich hadden aangesloten. In totaal zijn we al met 82 leden uit Spanje en Portugal."

"Met een groot aantal telers verspreid over verschillende provincies en van twee landen kunnen we zorgen voor een stabiele aanvoer gedurende het hele seizoen. Onze klanten stellen dat natuurlijk erg op prijs", merkt Alberto op. De Spaanse pitahaya, ook dragonfruit genoemd, kan in Europa als een lokaal product worden beschouwd. In vergelijking met het importproduct uit overzeese gebieden is de ecologische voetafdruk immers klein. "Bovendien is de Spaanse pitahaya zeer concurrerend qua prijs en kwaliteit." 

"De meeste andere pitahaya's die op de Europese markt komen, komen uit Latijns-Amerika. Behalve de dure pitahaya's die worden ingevlogen, wordt het fruit onrijp geoogst omdat er nog een lange zeereis moet worden gemaakt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de smaak voor het product dat in de Europese havens wordt uitgeladen", vertelt Alberto Garrocho. "Hier hebben we die hoge logistieke kosten niet en kunnen we toch de pitahaya’s op het optimale rijpingspunt oogsten. Dat wordt gewaardeerd door de Europese consument."

"Dit seizoen hadden we er enkele bestemmingsmarkten bij. We hebben dit jaar ons product geëxporteerd naar Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland, naast de afzet in Spanje."

Volgend jaar 300.000 kilo
70% van de opbrengst van de leden van S.C.A. Pitahayas de Andalucía is bestemd voor afzet in de Centraal-Europese landen. Pitahaya is een exotisch fruit met een groot potentieel en een alternatief voor de traditionele teelten in Zuid-Spanje. Bovendien bieden de zelfbestuivende rassen, die de coöperatie al test op haar proefvelden, nieuwe mogelijkheden. 

"De pitahayateelt blijft groeien. Onze coöperatie telt nu al een areaal van 30 hectare tegenover 12 vorig jaar. Dat komt niet alleen omdat er zich nieuwe leden aansluiten, maar ook omdat de bestaande leden meer bomen aanplanten. Als gevolg van de hitte in juli hebben we dit seizoen slechts zo'n 157.000 kilo geoogst, maar als alles normaal verloopt zouden we volgend seizoen met de areaaluitbreiding rond de 300.000 kilo kunnen zitten." 

"Samenwerking in de vorm van een coöperatie kan de sleutel tot succes betekenen voor de Spaanse pitahayatelers. En in Europa hebben we in deze fruitsoort geen concurrentie." 

Voor meer informatie:
Alberto Garrocho
S.C.A. Pitayas de Andalucía
Tel: +34 669 368 384 (Spanje)
albertogarrocho@hotmail.com
garrochoybogado@gmail.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.