Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Euro-Atlantic

Avocado's steeds meer gemeengoed voor Maleisiërs

Als grote importeur van groenten en fruit in Maleisië, importeert Euro-Atlantic elk jaar fruit van over de hele wereld. Op dit moment bestaat 90% van de omzet uit import en 10% uit binnenlandse handel.

Voor Euro-Atlantic is het percentage importfruit in de afgelopen jaren gestegen met 15-20% in termen van dollarwaarde. Qua hoeveelheid is het echter gedaald. Dit komt doordat de kosten voor de producten als gevolg van verschillende factoren enorm zijn gestegen.

"De meeste van onze producten (82,7%) komen uit verder weg gelegen gebieden zoals Amerika, Europa en Zuid-Afrika. Wat Aziatische landen betreft, importeren we vooral uit China (Taiwan en het vasteland), Korea, Japan en Australazië (Australië, Nieuw-Zeeland), goed voor ongeveer 17,3%. Het enige consistente lokale fruit dat we bewerken zijn aardbeien en, af en toe, Perlis Harum Manis-mango's en vijgen," vertelt Euro-Atlantic aan FreshPlaza.
(rechts: Ebby Loo van Euro-Atlantic) 

"Aangezien wij ons richten op exotische producten, zal het meeste fruit geïmporteerd moeten worden. Een daarvan is avocado, onze snelst lopende en meest consistente dagelijkse vrucht. Hij is het hele jaar door verkrijgbaar uit Australië, maar we halen ook mondjesmaat uit andere regio's zoals Nieuw-Zeeland, Mexico, Spanje en de VS. Dit fruit werd 30 jaar geleden als exotisch beschouwd, maar na veel training aan retailers, voorlichting aan consumenten en talloze proeverijen groeide de vraag en zijn avocado's nu verkrijgbaar bij de meeste, zo niet alle retailers. Het is nog steeds vrij prijzig, maar niet meer zo premium en exotisch als voorheen."

Gevraagd naar het effect van Covid-19 op het koopgedrag van de consument, zei Euro-Atlantic: "Tijdens de pandemie schakelden de meeste consumenten over op de aankoop van gewone artikelen en legden ze thuis voorraden aan met artikelen die langer houdbaar waren. Dit vermindert de kans dat zij vaak de deur uit moeten om de volgende ronde boodschappen te kopen. Daarnaast is ook de prijs een belangrijke factor. Niet alleen voor consumenten, maar voor de hele toeleveringsketen, van de importeurs en inkopers tot en met de consumenten."

Door de focus op basisproducten is de verkoop van premium en/of exotisch fruit gedaald. Dit geldt met name voor zachtfruit, klasse I druiven en ander hoogwaardig en zeer beperkt houdbaar fruit. Net als bij groenten kopen consumenten liever basisfruit zoals appelen, sinaasappelen en peren en bij voorkeur in grotere hoeveelheden om een groothandelsprijs te krijgen.

De ongekende Covid-19-situatie heeft deze consumptietrend bepaald. De situatie wordt echter langzaam weer normaal: de consument geeft meer uit nadat de lockdowns zijn opgeheven.

Toen Euro-Atlantic sprak over de volgende doelstelling voor 3 tot 5 jaar, bevestigde het bedrijf dat het zich op vijf perspectieven zou richten. "Duurzaamheid: We zitten midden in de uitbreiding van ons nieuwe kantoor annex opslagruimte. In samenwerking met een team van consultants ontwerpen wij ons nieuwe hoofdkantoor en koelhuis met een sterke focus op duurzaamheid."

Volledig geautomatiseerde verpakkingslijn
"Onlangs hebben we een nieuw verpakkingscentrum en een opslagstation met een aantal verpakkingsmachines aangeschaft. Verder hopen wij tegemoet te komen aan de verpakkingsvoorkeuren van de consument en een nieuw assortiment speciale verpakkingen te introduceren."

Diversificatie van verse producten naar niet-verse voedingsmiddelen
Euro-Atlantic richt zich al sinds de oprichting 30 jaar geleden op vers fruit en zeevruchten. "Door ons op het gebied van niet-verse voeding te begeven, krijgen wij een bredere selectie en kunnen wij op meer markten doordringen. We plannen ook meer verbintenissen en actieve samenwerkingen met verschillende liefdadigheidsorganisaties."

Voor meer informatie:
Jenn Lum - Senior Executive
Euro-Atlantic Group
+603 4251 8482
info@euro-atlantic.com.my
https://euro-atlantic.com.my

Publicatiedatum: