Nederlandse supermarktomzet stijgt met 3% in 2022, huismerken winnen terrein
De omzet van Nederlandse supermarkten stijgt met 3% tot € 46,3 mld in 2022, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau NielsenIQ, omdat prijsverhogingen de terugval in omvang meer dan compenseren. In zijn jaarverslag over de Nederlandse markt zei Nielsen dat het aandeel van huismerken in de verkoop met 1,8 procentpunt is gestegen tot 43,8%, omdat de consument minder huismerken kocht. Albert Heijn, de grootste Nederlandse keten, eigendom van Ahold Delhaize, won 1,3 procentpunt aan marktaandeel tot 37%, dankzij de overname van winkels van de ter ziele gegane Deen-keten, aldus Nielsen.
Bron: reuters.com
Malta: Spar investeert in Eurospar Supermarkt
Spar Malta heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van een Eurospar-supermarkt in de drukke toeristenstad Sliema, aan de noordoostkust van het eiland. De nieuwe Eurospar Supermarkt is gevestigd in The Point Shopping Mall en wordt een bestemming voor het winkelend publiek in de stad. De Eurospar Supermarkt biedt het winkelend publiek een grote keuze aan verse levensmiddelen als aanvulling op de dagelijkse levensbehoeften. De kant-en-klare en warme maaltijden zijn gebaseerd op authentieke recepten. De versbalies inspireren het winkelend publiek dat op zoek is naar de meest verse producten. Er is ook een ruime keuze aan Spar huismerkproducten die lokaal en in heel Europa worden ingekocht.
Bron: spar-international.com
Carrefour bevriest de komende 100 dagen de prijzen van 100 producten
Van 18 januari tot en met vrijdag 28 april, 100 dagen, zullen 100 huismerkproducten in de schappen van Carrefour niet in prijs stijgen, zo heeft de Franse supermarktketen in een persbericht bekendgemaakt. De vorige editie van de actie liep maandag af, na 133 dagen (6 september tot 17 januari). Sommige producten van de vorige editie blijven op de 100-lijst staan, terwijl de nieuwe producten onder meer groenten, fruit, brood en verzorgingsproducten zijn. Carrefour start een actie waarbij klanten vijf stuks fruit en groenten kunnen kopen voor minder dan € 1, en noemt het "een concrete actie om de koopkracht te versterken en tegelijkertijd gezonde voeding aan te moedigen".
Bron: brusselstimes.com
Noorwegen: Coop betaalt meer dan € 230 mln aan ledenvoordelen in 2022
Coop Noorwegen heeft aangekondigd dat het in 2022 meer dan € 230 mln aan ledenvoordelen heeft betaald aan haar twee miljoen leden. De coöperatie betaalde € 120 mln als dividend aan de individuele leden. De resterende € 110 mln werd uitgekeerd in de vorm van kortingsbonnen, ledenaanbiedingen en andere ledenvoordelen.
Bron: esmmagazine.com
Top 10 retailtrends om naar uit te kijken in 2023
ESM heeft besloten om vooruit te kijken naar wat de top 10 retailtrends voor supermarkten in 2023 zou kunnen zijn, door een nieuw rapport van wereldwijd marktonderzoeksbureau Euromonitor International te bestuderen. Top 10 Retail Trends voor 2023: 1. Authentieke Automatisering; 2. Budgetteerders; 3. Control The Scroll; 4. Milieubewust; 5. Game On; 6. Hier En Nu; 7. Opgewekte Routines; 8. Zij Stijgt; 9. De Drijvende Kracht; 10. Jong En Ontregeld.
Bron: esmmagazine.com
VK: Aldi geeft alle distributicentracollega's nieuwjaars loonsverhoging
Aldi verhoogt vanaf 1 februari 2023 zijn lonen voor ongeveer 7.000 distributicentra-medewerkers in het hele VK. Na twee loonsverhogingen voor deze medewerkers met een uurloon in 2022 betekent deze verdere verhoging dat collega's tot 20% meer betaald krijgen dan vorig jaar rond deze tijd.
Bron: aldipresscentre.co.uk
Takeaway CEO Groen: verkoopproces voor Grubhub 'moeilijk' gezien huidige fusie- en overnamemarkt
Just Eat Takeaway CEO Jitse Groen verklaarde dat de onderneming in gesprek blijft om zijn Amerikaanse dochteronderneming Grubhub te verkopen, maar dat het verkoopproces "moeilijk" is gezien de huidige fusie- en overnamemarkt. "We zitten al geruime tijd in het verkoopproces," zei Groen tijdens een gesprek na een handelsupdate over het vierde kwartaal.
Bron: reuters.com