Isabel Quiroz van iQonsulting

"Meest succesvolle seizoen ooit voor Chileense kersen in China"

"Nu de Chinese nieuwjaarsverkopen achter de rug zijn (Chinees nieuwjaar viel dit jaar op 22 januari, nvdr), kunnen we zeggen dat de Chileense kersen een uitstekend seizoen hebben gehad in China. Het is het meest succesvolle seizoen ooit geweest wat verkoopvolumes, snelheid en prijzen betreft. Tot en met week 2 in 2023 zijn er meer dan 55 miljoen kartons van 5 kg verkocht", zegt Isabel Quiroz, oprichtster van iQonsulting, gespecialiseerd in marktstudies voor Chileens fruit. 

"Vanwege de grote activiteit op de markten hopen de verkopers de komende dagen hun fruit te kunnen ruimen. Er zijn nu nog 2,5 miljoen kartons net vóór de nieuwjaarsviering in China aangekomen die na Chinees Nieuwjaar verkocht moeten worden." In totaal zal Chili dit seizoen een record van 82 miljoen kartons hebben geëxporteerd, waarvan ongeveer 90% naar China.

"De mooie resultaten van dit seizoen zijn in de eerste plaats te danken aan de logistieke voorbereiding van Asoex, Fedefruta en de Chileense autoriteiten, die vooraf met de hele logistieke keten hebben samengezeten om de kersenaanvoer naar alle markten, met name China, te stroomlijnen. De versoepeling van de coronamaatregelen in China en de snellere Chinese douaneafhandeling hebben een ononderbroken containerstroom mogelijk gemaakt. Alles goed coördineren is een gigantische klus geweest en de Chinese bevolking heeft massaal voor Chileense kersen gekozen. De kersen van de duizenden Chileense telers zijn dan ook van hoge kwaliteit", legt Quiroz uit.

iQonsulting merkt op dat de gemiddelde prijs in week 1 met $ 1,29 per kilo was gestegen ten opzichte van week 52 op de groothandelsmarkt van Guangzhou. "Met $ 13,07 per kilo behaalde Kordia in week 1 de hoogste gemiddelde prijs. Daarna komen Rainer en Regina met gemiddelde waarden van respectievelijk $ 11,59 en $ 11,41 per kilo."

"Het is buitengewoon omdat het een goed voorbeeld is van fruit dat niet louter als fruit wordt beschouwd, maar een symbool dat in de verbeelding van de Chinese bevolking voor perfectie en welvaart staat. Zij waren degenen die dit ronde, rode en glanzende fruit identificeerden als het symbool waarnaar ze op zoek waren om hun nieuwjaarsfeest mee te vieren. Vanuit dit perspectief is de vraag heel vanzelfsprekend. Chileense kersen zijn een 'object van verlangen'."

"Maar het volstaat niet om gewoon alle steden in China te bereiken. De marketing moet de feestelijke gevoelens opwekken en vervolgens moet er drie weken vóór het feest non-stop worden verkocht. De tijdsperiode om de kersen te verkopen voor dit feest is erg kort. 70% wordt verkocht in slechts drie weken. Het marketingwerk is ook nodig om de consument te herinneren aan de hoge kwaliteit van het product."

"Het kersenseizoen in China eindigt in februari. Het meeste werk is al gedaan en we hopen dat de de Chileense kersen aantrekkelijk blijven tot de laatste verkoop", besluit Quiroz.

Quiroz richtte iQonsulting 15 jaar geleden op om aan markt- en duurzaamheidsonderzoek te doen voor de tuinbouwsector. Het bureau heeft drie werkterreinen: marktstudies, publicaties over de wereldwijde fruitmarkt en advies aan bedrijven.

Voor meer informatie:
Isabel Quiroz
iQonsulting
Tel: +56 9 9920 3623 (Chili)
isabel@iqonsulting.com 
www.iqonsulting.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.