De Noorse online supermarkt Oda, die begin 2023 de Duitse markt zal betreden, gaat samenwerken met Bio Company. Met de start van de testoperatie in Berlijn op 23 januari zullen vooraf geregistreerde testgebruikers eigen merkproducten van Bio Company kunnen kopen. Voor Oda is de samenwerking met Bio Company een nieuwe mijlpaal in de uitbreiding van haar netwerk van eersteklas retailpartners in Duitsland: het verhoogt het aandeel van biologisch geproduceerde producten in het totale assortiment tot meer dan 11 procent. Dit alles volgt op een retailpartnerschap dat afgelopen zomer werd gesloten met bedrijvengroep Bünting als hoofdleverancier in dit land.
Oda box met producten van Bio Company's eigen merk. © Oda
"Het doel van het partnerschap is om een zo divers mogelijk totaalassortiment van voordelige levensmiddelen op de markt te brengen. Naast ons uitgebreide reguliere assortiment willen wij onze klanten ook een ruime keuze bieden aan betaalbare, gecertificeerde duurzame producten. Dit zal het aanbod van Oda in Duitsland perfect aanvullen," zegt Eberhard Wirtz, commercieel directeur van Oda Duitsland. "We zijn blij dat we Bio Company, een grote biologische supermarkt in de hoofdstedelijke regio, als leverancier hebben binnengehaald. Zo bieden we de Berlijnse consument de grote verscheidenheid van het betaalbare Bio Company eigen merk."
Oda's online supermarkt is aanvankelijk alleen beschikbaar voor vooraf geregistreerde Berlijnse testgebruikers. Na de testfase kan heel Berlijn vanaf februari shoppen in de Oda webshop en via de app. Het assortiment van Oda, inclusief de producten van Bio Company, omvat tijdens de testfase ongeveer 8.000 artikelen. Tot aan de officiële start zal dit aantal groeien tot meer dan 9.000, en in de volgende maanden tot 12.000 items.
De portefeuille van Bio Company bij Oda omvat in totaal ongeveer 400 producten. Alleen producten van het eigen merk van Bio Company worden vermeld, waaronder droge producten, zuivelproducten, conserven en kant-en-klaarmaaltijden, koffie en thee en veganistische specialiteiten. Alle producten vallen in de biologische prijsklasse.
"Met Oda delen we een sterke betrokkenheid voor wat betreft duurzaamheid, zodat deze samenwerking ook goed aansluit bij onze bedrijfsfilosofie. Met de gesegmenteerde openstelling voor de online handel kunnen we voortaan ook buiten ons verzorgingsgebied voldoen aan de vraag van klanten naar ons eigen merk," benadrukt Christopher Vorwerg, Hoofd Eigen Merken bij Bio Company.
Duurzaamheid als gemeenschappelijke drijfveer
De samenwerking bouwt voort op een sterke duurzaamheidsfocus van beide ondernemingen. Het doel van Oda is om inefficiënte elementen in de voedselvoorzieningsketen te elimineren. Als online-supermarkt zijn alle processen van de Noorse online-supermarkt ontworpen om hulpbronnen te sparen. Met korte leveringsketens en geoptimaliseerde vraag- en leveringsrouteplanning kent Oda tot drie keer minder voedselverspilling dan andere retailers. Tegelijkertijd stimuleert Oda duurzame aankoopbeslissingen op de Noorse thuismarkt via initiatieven zoals de "Climate Receipt" - een app-functie waarmee klanten de CO2-voetafdruk van hun aankopen kunnen bekijken. Soortgelijke initiatieven zijn ook gepland voor de Duitse markt.
Ook Bio Company volgt sinds haar oprichting een ambitieuze duurzaamheidsstrategie. De nadruk ligt op regionaliteit. Om de best mogelijke versheid van de producten te garanderen en zoveel mogelijk CO2 te besparen in het transport, betrekt het biologische bedrijf haat goederen bij voorkeur uit de buurt. In de stadsregio Berlijn zijn er meer dan 100 leveranciers uit Berlijn-Brandenburg.
Voor meer informatie:
https://oda.com/de