Lidl en E. Leclerc bovenaan in Frankrijk voor Kerst

Britse toezichthouder onderzoekt Asda's aankoop van tankstations
De Britse toezichthouder voor de mededinging heeft verklaard dat hij een onderzoek is begonnen naar de aankoop door de Britse supermarktgroep Asda Stores van tankstations van Co-Operative Group. De Competition and Markets Authority (CMA) zei dat zij tot 14 maart de tijd had om haar fase 1-beslissing te nemen over de vraag of de deal de concurrentie in het Verenigd Koninkrijk zal verminderen.
Bron: reuters.com 

CVC overweegt Poolse supermarktketens Żabka naar de beurs te brengen
Private equity fonds CVC Capital Partners kan een van de grootste Poolse supermarktketens, Żabka, naar de beurs brengen, zo werd een fondspartner geciteerd.
Bron: esmmagazine.com 

Britse vertraging van online boodschappen zal geen invloed hebben op deals
Een post-pandemische daling van het aandeel van online boodschappen in de Britse retailmarkt zou geen invloed mogen hebben op het vermogen van Ocado Group om meer buitenlandse technologiepartners aan te trekken, aldus de baas.
Bron: reuters.com 

België: Vajra en Delibio sluiten aan bij biologische consolidatietrend
Vajra neemt Delibio over, nu oprichter Adrien Bruyère na elf jaar voor een carrièreswitch kiest. Bruyère zegt in Vajra, dat gespecialiseerd is in droge producten, een complementaire partner te hebben gevonden, terwijl zijn Delibio vooral verse biologische voeding levert aan gespecialiseerde winkels en de horeca. Samen willen de twee bedrijven een belangrijke onafhankelijke speler worden in de biologische distributiesector in België. "De operationele en commerciële synergieën tussen de twee entiteiten zullen ervoor zorgen dat de uitdagingen van de markt kunnen worden aangegaan," zeggen ze.
Bron: retaildetail.eu 

VK: Tesco's plantaardige pionier geroemd bij start volgende fase van de strategie
Na zes jaar aan het roer te hebben gestaan, zal Derek Sarno, Tesco's Director of Plant-Based Innovation, de retailer deze maand verlaten. Dit luidt de volgende fase in van Tesco's strategie voor plantaardige producten, met nieuwe 'veg-led' producten die meer groenten in hun recepten verwerken.
Bron: tescoplc.com 

Lidl en E. Leclerc bovenaan in Frankrijk in aanloop naar Kerst
Lidl en E. Leclerc waren de best presterende retailers in Frankrijk in de periode van 27 november tot 25 december, zo blijkt uit nieuwe gegevens van Kantar. Lidl zag zijn marktaandeel in de periode P13 met 0,3 procentpunt toenemen en heeft nu 7,9% van de markt in handen. Marktleider E. Leclerc registreerde in die periode een toename van het verkeer met 8,2%, waardoor zijn marktaandeel met 0,3 procentpunt steeg tot 22,9%.
Bron: esmmagazine.com 

Lidl wil in Ierland uitbreiden met "ongeveer nog eens 50 winkels"
Supermarktketen Lidl "ziet ruimte" voor nog eens 50 winkels in heel Ierland. Dat zegt J.P. Scally, CEO van Lidl Ierland, die sprak toen het bedrijf een investering van € 1 mld in de Ierse agrovoedingssector aankondigde voor 2022. Van die € 1 mld bleef € 682 mln binnen Ierland voor verkoop aan Ierse consumenten en werd € 318 mln internationaal geëxporteerd. Veel van deze producten kwamen terecht in Groot-Brittannië, Duitsland, Cyprus, Italië, Denemarken, Griekenland, Portugal, Slovenië, Polen en de VS.
Bron: newstalk.com 

Vooruitblik: 6 voedingstrends voor 2023
Van innovatieve producten tot gezond eten, het verminderen van afval en het verkennen van de plantaardige en alcoholvrije markten, Grocery Gazette onderzoekt zes van de voedseltrends die bepalend zullen zijn voor 2023: gezond eten; innovaties; minder voedings- en plastic afval; de waarde push; veganistische en plantaardige producten; laag en geen alcoholpercentage.
Bron: grocerygazette.co.uk 

Britten gaan over op vleesvrije dag vanwege kosten levensonderhoud
Uit nieuw onderzoek van Meatless Farm blijkt dat meer dan 9 op de 10 (94%) Britten niet meer regelmatig deelnemen aan Meatless Mondays, een voorheen populaire dag waarop mensen geen vlees eten, en in plaats daarvan op vrijdag vleesloos gaan.
Bron: talkingretail.com 

Takeaway ziet winstgevendheid in 2023 stijgen ondanks tegenvallende bestellingen in Q4
Just Eat Takeaway.com, Europa's grootste maaltijdbezorger, meldt dat zijn bestellingen in het vierde kwartaal van 2022 met een slechter dan verwachte 12% zijn gedaald, mede door een afname van 16% bij zijn Amerikaanse Grubhub-divisie. De orders in het vierde kwartaal daalden met 12% tot € 239,8 mln, terwijl analisten gepolst door Refinitiv een daling van 8% hadden verwacht. Het bedrijf zei dat het winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) van ongeveer € 16 mln behaalde voor het hele jaar 2022, tegenover van een verlies van €350 mln in 2021. Takeaway voorspelde ook een EBITDA van € 225 mln voor 2023.
Bron: reuters.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.