Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kinderdagverblijven kunnen praktisch aan de slag om groenten en fruit eten te stimuleren"

Er zijn verschillende methoden waarmee kinderdagverblijven praktisch aan de slag kunnen om het eten van groenten en fruit te stimuleren bij jonge kinderen, blijkt uit onderzoek van het Louis Bolk Instituut en Wageningen University & Research. Pedagogisch medewerkers vonden deze methoden goed uitvoerbaar en ervaarden dat de bereidheid om groenten en fruit te proeven en het plezier om groenten te eten bij de kinderen toenam.

Aan de slag op het kinderdagverblijf
Kinderdagverblijven zijn een ideale plek om het eten van groenten en fruit bij jonge kinderen te stimuleren. Veel jonge kinderen gaan naar een kinderdagverblijf en ze hebben er verschillende eetmomenten. Daarnaast vervullen kinderdagverblijven een voorbeeldfunctie voor zowel kinderen als hun ouders. Het Louis Bolk Instituut en Wageningen University & Research hebben in samenwerking met verschillende partijen, waaronder de Gezonde Kinderopvang, kinderopvangorganisaties en groenten- en fruittelers, een aantal praktische methodes verzameld en getest in de dagelijkse praktijk. Dertien locaties van verschillende kinderopvangorganisaties in heel Nederland deden mee aan het onderzoek.

Keuze uit vijf veelbelovende methoden
Uniek aan dit onderzoek was dat elke locatie zelf kon kiezen hoe ze aan de slag wilde gaan met het stimuleren van de groente- en fruitconsumptie. Zij hadden daarbij de keuze uit vijf veelbelovende methoden: herhaald aanbieden van onbekende groente- en fruitsoorten, moestuinieren, samen koken/bereiden van groente en fruit, spelenderwijs met groente en fruit bezig zijn en vaker/meer groente en fruit aanbieden. De gekozen methode werd minimaal 10 weken ingezet.

Eerder proeven en meer eetplezier
De methoden ’moestuinieren’ en ‘spelenderwijs bezig zijn met groente en fruit’ werden het vaakst gekozen, terwijl ‘vaker/meer groente en fruit aanbieden’ door geen enkele locatie gekozen werd. Pedagogisch medewerkers vonden de methoden over het algemeen plezierig en makkelijk om in te zetten én goed in te passen in hun dagelijkse bezigheden. Daarnaast gaven ze aan dat kinderen eerder bereid waren om groente en fruit te proeven en ze meer plezier beleefden bij het eten van groente. Ouders waardeerden de inspanningen van de kinderdagverblijven om het eten van groente en fruit aan te moedigen en een kleine groep ervaarde zelfs positieve effecten thuis.

Bron: WUR

Publicatiedatum: