Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Annabel Könst, avocado-inkoper Nature’s Pride:

"De komende drie maanden gaan we flinke importprijzen zien voor avocado's"

Tholen - Momenteel verandert er veel aan de aanvoerkant op de avocadomarkt, constateert avocado-inkoper Annabel Könst van Nature’s Pride: "Het winterseizoen van 2022-2023 laat een ander beeld zien dan afgelopen winter. De verschillende herkomstlanden hebben allemaal een lager aanbod. Dat gaan we in de komende weken en maanden goed merken."

Situatie per herkomstland
"Als we per herkomstland kijken, zien we bijvoorbeeld dat Chili minder aanvoert en heeft en nog sneller in aanvoer afneemt. Het grootste gedeelte van deze aanvoer zal eind januari uit de markt zijn, wat twee maanden eerder is dan vorig jaar. Er is minder volume beschikbaar en de concurrentie met de lokale markt is groot, waar er beter betaald wordt met een stuk minder risico’s", vertelt de avocado-inkoper. "Ook Spanje heeft minder aanvoer. Vorig jaar zijn ze te lang doorgegaan en dat heeft impact op de aanvoer van dit seizoen. De telers weten dat ze één van de weinigen in de markt zijn en de concurrentie voor het fruit is hoog. Er hangen dus dure prijskaartjes aan. Israël heeft minder aanvoer. Na een on-year was er een off-year te verwachten. Ook hier is de concurrentie hoog en daarmee ook het prijskaartje."

"Marokko heeft ook minder product dan afgelopen seizoen. Dit komt voornamelijk omdat het te warm is geweest afgelopen zomer. Ook hier is de concurrentie voor het fruit de komende weken hoog. Colombia had een groei verwacht, maar verwacht uiteindelijk op dezelfde aantallen als vorig seizoen uit te komen. Dit komt door de weersomstandigheden in het tweede en derde kwartaal afgelopen jaar. Ook in Colombia is de concurrentie voor fruit hoog wat de prijs omhoogdrijft. Het beetje fruit wat er is, probeert iedereen te alloceren", vertelt Annabel. "Als we iets verder vooruitblikken dit jaar zullen herkomstlanden als Peru, Zuid-Afrika en Kenia naar verwachting iets eerder met de oogst kunnen starten en al vanaf maart leveren. Dit zal ook nodig zijn, om de aanvoerflow erin te blijven houden."

Verkoop feestdagen en start 2023
De avocadoverkoop kende met de feestdagen geen noemenswaardige stijging. "Avocado is van oudsher geen kerstartikel. Rond de feestdagen zie je wel een gezonde uplift in de consumptie, maar het is van origine geen product wat een immense groei laat zien vanwege Kerst", vertelt Annabel. "Daarentegen is de start van een nieuw jaar voor supermarkten over heel Europa altijd hét moment om op gezond eten te focussen bij de consument. Avocado kent veel gezondheidsvoordelen en is daarmee een geliefd product om kracht bij te zetten. Diverse retailers uit bijna alle windstreken in Europa hebben promoties ingezet voor deze weken."

Impact inflatie
"De prijzen in de markt lagen vanwege een lager aanbod hoger dan voorgaande jaren. Maar met de beschikbaarheid in de markt hadden wij eigenlijk op een nog hoger niveau moeten zitten qua prijs. Vorig jaar was de behoefte in Europa een stuk hoger, waarbij corona een rol speelde. Het volume dat wij de afgelopen maanden in Europa binnen hebben gekregen, zou vorig jaar al eerder voor een tekort in de markt hebben gezorgd. Hierbij merken we de impact van de inflatie, waardoor we verschillend per land óf een stabilisatie óf een kleine terugloop van de consumptie van de avocado zien. De komende drie maanden gaan wij – door het eerder beschreven stuk over avocadoaanvoer - flinke importprijzen zien voor de avocado. Het is nu nog niet te zeggen in hoeverre dat effect gaat hebben op de prijs in de supermarkt zelf."

"Daarbij blijft het belangrijk om consumenten te blijven inspireren en kennis te delen over avocado. Consumenten kennen niet alle gezondheidsvoordelen, de hoge voedingswaarde die het geeft, weten niet altijd in welke recepten ze de avocado kunnen gebruiken en hoe ze het moeten klaarmaken. In mei en juni spelen we hierop in met de avocados all day-campagne. Hierbij worden shoppers op verschillende momenten van de dag geïnspireerd met heerlijke en toegankelijke receptinspiratie. We combineren promoties en in-store activatie met online touchpoints om de impact te vergroten en de effecten te meten. Op deze manier hopen we halverwege het jaar weer een betere balans te hebben om meer mensen te laten genieten van avocado", besluit Annabel.

Voor meer informatie:
Annabel Könst
Nature's Pride
+31 (0)174 219155
Annabel.Konst@naturespride.nl   
www.naturespride.nl