Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fruchtwelt exclusieve Duitse verkoper Xenia peren

Op de beurs 'Fruchtwelt Bodensee' in Friedrichshafen heeft directeur Wolfgang Kreiser van het 'Deutsche Obst-Sorten Konsortium' (DOSK) samen met Xenia® Europa manager Bernd Feenstra de exclusieve merklicentie voor Duitsland aangekondigd. Het nieuwe perenclubras werd gepresenteerd tijdens de bijeenkomst van DOSK-telers, buiten het reguliere beursprogramma om. De exclusieve merk- en distributierechten zijn sinds 1 september 2022 in handen van het DOSK.


Dr. Egon Treyer (Marktgemeinschaft Bodenseeobst eG), Wolfgang Kreiser (DOSK) en Bernd Feenstra (Xenia Europa)

Het DOSK was tot nu toe verantwoordelijk voor de appelclubrassen Fräulein®, SweeTango®, Rockit® en Kissabel®. Xenia is daarmee het eerste perenclubras onder het dak van het DOSK. Wolfgang Kreiser haakt met Xenia in op de Europese hardfruittrend richting peren. Bij de merkontwikkeling en marketing voor Duitsland zal de nadruk op de Bodensee liggen, aangezien hier het grootste afzetvolume geteeld wordt, zowel conventioneel als biologisch. Twaalf jaar geleden werden de eerste Xenia-perenbomen aan de Bodensee geplant.

Strategisch marketingconcept voor clubpeer
Janina Bembenek, marketingmanager van Obst vom Bodensee Vertriebsgesellschaft (OvB) en Inga Mohr, hoofd clubrassen, zullen in nauwe samenwerking met het DOSK en Xenia in Nederland een toekomstgericht merkconcept voor Europa ontwikkelen. Zo moet het potentieel van het clubras niet alleen voor Duitsland, maar voor heel Europa strategisch benut worden. 

Xenia overtuigt de handel en consumenten met smaak, consistentie en houdbaarheid 
Xenia is al een favoriet in de Duitse retail en heeft daar een vaste plaats veroverd in de nationale fruitschappen dankzij zijn uitstekende houdbaarheid en kwaliteit en een uitstekend smaakprofiel in twee rijpingsgraden. De producteigenschappen en een goede opbrengstzekerheid hebben telersorganisaties zoals Marktgemeinschaft Bodenseeobst en hun leden al meer dan twaalf jaar geleden overtuigd. 

De peer Xenia is het zoete product van een kruising tussen de rassen 'Triomphe de Vienne' en 'Decana N. Krier'. Het resultaat: een knapperige groene peer met stevig vruchtvlees en een suikerzoet aroma. Een Xenia peer is ook bij consumenten lang houdbaar. In de koelkast kan het clubras gemakkelijk twee tot drie weken bewaard worden. Op een fruitschaal blijven Xenia-peren op kamertemperatuur (18°C) meer dan een week houdbaar. De peren worden tijdens het rijpingsproces geler van kleur en krijgen steeds meer de typische perentextuur, waarbij Xenia bovendien ook indruk maakt door het feit dat hij sappig en rijp uit de hand kan worden gegeten zonder te druipen, zowel met als zonder schil.

Over het DOSK
Het Deutsches Obstsorten Konsortium (DOSK) is een vereniging van acht Duitse telersorganisaties met een gezamenlijk afzetvolume van circa 500.000 ton fruit. Het DOSK werd in 2003 opgericht. Het doel van het consortium is om productinnovaties op de Duitse fruitmarkt te introduceren en te vestigen. Daartoe verwerft het teelt- en distributierechten van nieuwe of interessante fruitrassen. Deze rassen worden geteeld door telers die zijn aangesloten bij de deelnemende telersverenigingen van het DOSK. Via een gezamenlijk marketingconcept worden zij op de Duitse markt geïntroduceerd. 

Voor meer informatie:
www.xenia-birne.de
www.dosk.eu 
janina.bembenek@obst-vom-bodensee.de

Publicatiedatum: