Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pap-Plast

"Door de kostenstijgingen stappen velen weer over op kunststof"

Zoals iedereen weet zijn duurzame verpakkingen tegenwoordig een hot topic, vooral in de levensmiddelensector. "Wij bieden onze klanten uit de meest uiteenlopende marktsectoren een ruime keuze aan verpakkingsconcepten aan die rekening houden met deze duurzaamheidscriteria. Biologisch afbreekbare materialen zijn bijzonder populair, vooral karton en papier. De zaken rond Kerst vielen afgelopen jaar wat mager uit", zegt Erhat Öztürk, directeur van Pap-Plast GbR en verpakkingsaanbieder op de groothandelsmarkt in Düsseldorf.

Op langere termijn gaat de markt richting papieren verpakkingen in verschillende vormen. Erhan: "De inkoopkosten van papier en karton zijn in het afgelopen jaar vergeleken met 2021 soms met wel 100 procent gestegen. Gezien deze enorme kostenstijgingen zijn sommige klanten ook weer overgestapt van papier naar kunststof. Of deze ontwikkeling zich ook dit jaar voort zal zetten kan op dit moment niet worden uitgesloten."

Dalende vraag naar graspapier en aspergeverpakkingen 
De toegenomen inkoopkosten hebben volgens Erhan ook geleid tot een stagnatie van nieuwe soorten materialen. "Graspapier bijvoorbeeld is momenteel veel te duur en wordt daarom nauwelijks gebruikt. Als de situatie wat meer ontspannen geweest zou zijn, dat wil zeggen onder normale omstandigheden, dan had dit materiaal zich al veel meer kunnen vestigen op de markt. In 2020 hadden we al verschillende aanvragen voor graspapier", legt de verpakkingsspecialist uit.

In de sector groenten en fruit kan er vooral tijdens het asperge- en zachtfruitseizoen een aanzienlijke extra afzet behaald worden, vervolgt Erhan. "Onze klanten hebben de afgelopen jaren een dalende vraag naar asperges geconstateerd, vooral onder de jongere klanten. Dit weerspiegelt zich ook in de vraag naar bijbehorende verpakkingsmaterialen."

Naast klassieke verpakkingen houdt het bedrijf zich ook bezig met de distributie van andere horecabenodigdheden en hygiëneproducten. "Het laatstgenoemde segment was tijdens de pandemie zoals bekend booming business. Momenteel is de vraag naar deze producten echter merkbaar kleiner. We blijven het echter ook aanbieden", zegt Erhan tot slot.

Voor meer informatie:
Erhan Öztürk
Pap-Plast GbR
Großmarkt Düsseldorf
Tel: +49 (0) 211 – 42 30 259
info@pap-plast.de 
www.pap-plast.de 

Publicatiedatum: