Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chileense zachtfruitteler breidt productie uit naar Peru, Mexico, VS en Marokko

Het Chileense Agroberries, met teeltfaciliteiten en kantoren op beide halfronden, is de vruchten aan het plukken van de investering in nieuwe teeltlocaties en rassen. In 2022 bracht het meer dan 43.000 ton zachtfruit op de markt. “In Peru blijven we met dubbele cijfers groeien. Het exportseizoen is er ondertussen afgelopen en we hebben er meer dan 17.000 ton blauwe bessen verladen", zegt Juan Pablo Vogt, commercieel en logistiek manager van Agroberries. 

"In Chili zijn we al over onze productiepiek heen en we verwachten dat Agroberries Chile in totaal 8.000 ton zal exporteren, plus wat extra volume van derde telers, die allemaal worden verhandeld door onze dochterondernemingen in de VS en Europa. De Chileense export zal wat lager zijn dan vorig jaar, vooral omdat we aan het overstappen zijn van een aantal oude rassen", zegt Pablo.

Agroberries is een verticaal geïntegreerde teler en wereldwijde exporteur van zachtfruit. Het fruit is voornamelijk afkomstig van eigen teeltlocaties, maar ook van externe telers. De teelt vindt plaats in Peru, Chili, Mexico, de VS en Marokko. Het blauwe bessenareaal beslaat ruim 2.500 hectare en er zijn plannen om de komende jaren nog fors uit te breiden.

Pablo omschrijft het huidige seizoen als zeer goed. "We hadden geweldige kwaliteit in Peru, vooral met de nieuwe rassen die de afgelopen seizoenen erg snel zijn gegroeid. Nu arriveert het eerste fruit uit Chili en tot nu toe ziet het er goed uit. Toch is het niet hetzelfde als Peru, want het fruit heeft andere kenmerken en er zijn andere uitdagingen. De overlap tussen Peru en Chili biedt de mogelijkheid om ons aanbod aan te passen aan de voorkeuren van onze klanten. Sommige klanten kiezen ervoor om door te gaan met Peru, terwijl anderen de overstap hebben gemaakt naar het Chili seizoen van zodra het fruit beschikbaar was. De volumes nemen nu weer toe in de piekperiode van ons Chileense seizoen. We zullen over interessante hoeveelheden beschikken om onze klanten van het noordelijk halfrond te blijven bevoorraden."

Marktomstandigheden
"Na een lange periode van uitzonderlijk lage prijzen, waarschijnlijk als gevolg van de piek van het Peruaanse seizoen, is het erg moeilijk geweest om de prijzen weer op het niveau van voorgaande seizoenen te krijgen, zelfs wanneer de export afnam. December is van oudsher een maand waarin het aanbod lager is dan de vraag, waardoor de prijzen in de aanloop naar Kerst stijgen. We hebben die trend dit jaar echter niet zien plaatsvinden, toch niet in de mate van voorgaande jaren. Er was product beschikbaar uit verschillende herkomsten en de markt begreep hoe vraag en aanbod slim konden worden afgestemd, waardoor de prijzen laag bleven. De hoge voorraden van Peruaans fruit die je normaal in november ziet, werden naar december geduwd, wat ook hielp om het typische eindejaarsgat tussen aanbod en vraag te dichten", aldus Pablo. 

Belangrijkste markten
"Noord-Amerika is onze grootste markt, waar we via onze dochteronderneming Berry Fresh het hele jaar door aan de belangrijkste supermarkten in de VS en Canada leveren. In Europa blijft Duitsland onze grootste markt, gevolgd door de Oost-Europese landen, Scandinavië en de Benelux, maar we verladen ook aanzienlijke volumes naar het VK. Deze worden allemaal ingekocht door Agroberries Europe. Dit seizoen hebben we ook de Chinese markt heroverd, waar we van plan zijn de komende seizoenen de grootste sprong te maken, mede dankzij ons rassenvernieuwings-programma", zegt Pablo. 

"We hebben sterke langetermijnrelaties opgebouwd met onze klanten en bieden hen de flexibiliteit en kwaliteit die ze nodig hebben. Met nieuwe teeltbedrijven in Peru, Mexico en Marokko dekken we de oogstperiode in het noordelijk halfrond volledig af en hebben we gedurende dit deel van het jaar een betrouwbare bron. We hebben ook het voordeel dat we sinds begin vorig jaar alleen maar premiumrassen meer aanplanten, wat we in 2023 zullen blijven doen", zegt Pablo.

Focus op rassenontwikkeling
In deze context investeert Agroberries uitvoerig in het veiligstellen van de beste rassengenetica. "We ontwikkelen een eigen veredelingsprogramma en gaan ook exclusieve langetermijnpartner-schappen aan met belangrijke veredelaars over de hele wereld. Een van de meest opvallende rassen van ons programma is Swett Karoline, een bramenras met een geweldige smaak en kwaliteit waar al veel vraag naar is op de markt. In blauwe bessen is de grote groei te danken aan de Sekoya rassen, waarvan we in 2023 meer dan 5.000 ton verwachten te verkopen. We zetten ons conventioneel en biologisch fruit af in meer dan vijftien landen. Dankzij ons geïntegreerde model en onze geografisch gediversifieerde teelt kunnen we de agronomische risico's en volatiliteit in de cashflow verminderen", legt Pablo uit.

"Aangezien de wereld elk jaar sneller evolueert, is het vermogen om zich snel aan deze veranderingen aan te passen een groot deel van het succes. Met ons verticaal geïntegreerd model en ons zeer ervaren team zijn we ervan overtuigd dat we het juiste product op het juiste moment kunnen blijven leveren", besluit Pablo.

Voor meer informatie:
Juan Pablo Vogt
Agroberries
jpvogt@agroberries.cl
www.agroberries.cl 

Publicatiedatum: