Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Sector moet verder samenwerken aan oplossingen"

Fotoreportage Fruchtwelt Bodensee 2023

Nadat de beurs Fruchtwelt Bodensee in het afgelopen jaar puur digitaal plaatsvond, konden de vertegenwoordigers uit de sector elkaar dit jaar tot en met 15 januari weer persoonlijk ontmoeten om informatie met elkaar uit te wisselen, maar vooral ook om de huidige uitdagingen en crises te bespreken. Erich Röhrenbach, Manfred Büchele, Andreas Brand, Jens Stechmann, Franz Josef Müller en staatssecretaris Sabine Kurtz spraken tijdens de opening van de eenenveertigste fruitdagen.

Klik hier voor de fotoreportage.

Erich Röhrenbach benadrukte dat de oogst en kwaliteit van de producten weliswaar tevreden stellen, maar dat hij in zijn nu veertigjarige loopbaan nog nooit zo'n negatief jaar heeft meegemaakt als momenteel. Enorm gestegen teelkosten vanwege het bijna 25 procent hogere minimumloon, een stijging van de productiekosten met 0,50-0,60 euro per kilo, enzovoort. "Deze lasten en andere omstandigheden bezorgen de Duitse fruitteelt veel nadelen in vergelijking met concurrerende landen," aldus Erich. 

Hogere afzet, lagere verkoopopbrengsten
Grote oogstvolumes in heel Europa, verschuivingen vanwege de oorlog in Oekraïne en het embargo tegen Rusland zorgden voor prijs- en volumedruk op de Duitse markt. "De afzet is weliswaar hoger, maar toch zijn de verkoopopbrengsten lager."

Zowel Erich, Jens Stechmann en andere sprekers pleitten voor een nauwere samenwerking binnen de gehele waardeketen. "We moeten nader tot elkaar komen en samen aan oplossingen werken", aldus Erich. Daartoe is het van belang niet te proberen "kleine voordelen van elkaar te stelen." Naast behoefte aan marketing is er ook behoefte aan communicatie met de politiek en het publiek, maar er is ook een mentaliteitsverandering in de handel, de industrie en onder de consumenten nodig.


Exposanten tijdens Fruchtwelt Bodensee van dit jaar in het beursgebouw van Friedrichshafen.

Herkomstetikettering
Sommige sprekers vroegen zich ook af waarom de Duitse retail het nodig acht om grote importhoeveelheden, bijvoorbeeld van overzee, middenin het Duitse seizoen aan te bieden. Dienovereenkomstig werd er ook gesproken over een verplichte en transparante herkomstetikettering.

Klik hier voor de fotoreportage.

Voor meer informatie:
www.fruchtwelt-bodensee.de

Publicatiedatum: