Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt wil steeds breder assortiment Franse kiwi's

Aan het begin van het nieuwe kiwiseizoen deelt Jean-Baptiste Pinel, directeur van Primland, zijn visie op de ontwikkeling van de kiwimarkt in Frankrijk in de huidige inflatoire context. "De laatste jaren is er sprake van een groeiend kiwiaanbod, vooral van dat van gele en rode kiwi's, die weer het aanbod van groene kiwi's aanvullen. Dankzij dit steeds meer gesegmenteerde aanbod op het gebied van kleur en smaak kunnen we steeds meer consumenten blij maken."

Voortdurend ontwikkelingen
Aangezien de handelsdynamiek van Primland gelijk is gebleven, hanteert het bedrijf blijkbaar een strategie die lijkt te zijn aangepast aan de actuele situatie op de markt. "We hebben partijen gele kiwi's die voortdurend in ontwikkeling zijn, vooral ook dankzij de boomgaarden die we nu al enkele jaren aanplanten en die elk seizoen meer fruit produceren."

"Hoewel de aanplant minder belangrijk is geweest, is het aanbod van Oscar Red Passion-kiwi's aanzienlijk groter geworden. Ondanks dit grotere aanbod slagen we erin om elk jaar onze volledige oogst te verkopen. Dit bewijst dat de markt in beweging is en dat we dankzij de segmentering van de markt een groter aantal consumenten hebben kunnen bereiken."

Ook wat de groene kiwi's betreft, lijkt het gesegmenteerde aanbod zich aan te passen aan de verwachtingen van consumenten. "We blijven binnen dit segment een goede dynamiek zien en het lukt ons ook nog om voor onze Oscar Green kiwi's een goede prijs te krijgen. Dit alles is het resultaat van het jarenlang opbouwen van een reputatie via de kwaliteit van ons aanbod en door een zekere striktheid ten aanzien van de teeltmethode toe te passen. We oogsten nooit te vroeg, irrigeren goed en hanteren een strenge controle ten aanzien van de conditie van onze bomen en de eindproducten. Dankzij deze manier van werken hebben we een brede segmentatie binnen het assortiment Oscar Green kiwi's kunnen realiseren, met een Label Rouge certificering, een BGA, een biologische teeltmethode en een residuvrije teeltmethode."

Prijsniveaus, identiek aan die van het vorige seizoen
Uiteraard heeft ook de kiwisector te maken met een stijging van de teeltkosten en de logistieke kosten: energie, arbeid, verpakking, grondstoffen, etc., alles is duurder geworden. Primland heeft deze kostenstijgingen tot nu toe echter niet willen doorberekenen in de prijs van de eindproducten. "De prijzen die tijdens het Franse 2022-seizoen zijn gehanteerd, zijn vergelijkbaar met die van het 2021-seizoen. In deze inflatoire context is het aan ons, telers en leveranciers, om onze organisatie nog efficiënter in te richten, zodat de kostenstijgingen voor ons te behappen zijn."

Promotionele steun via communicatiecampagnes in 2023
Om de ontwikkeling van het aanbod op de markt zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen, is de kiwisector een aantal nieuwe communicatiecampagnes aan het voorbereiden. "Kiwi's in het algemeen, en de Oscar®-kiwi's in het bijzonder, zullen profiteren van promotionele steun via communicatiecampagnes die gedurende het hele jaar zijn gepland."

Primland stelt daarom een eigen campagne voor met de Oscar kiwi, die het groente- en fruitschap verlevendigt met een groot consumentenspel dat breed gedragen wordt op sociale netwerken. De Franse kiwi uit Adour met het Label Rouge, (het enige Franse fruit met een dubbel label: de kiwi Label Rouge heeft ook nog een BGA), de BGA en de residuvrije teeltmethode zullen via diverse sociale netwerken, verkooppunten, nationale reclames en radio- en tv-spots ook onder de aandacht worden gebracht in allerlei collectieve communicatiecampagnes.

Voor meer informatie:  
Olivier Pouilhes
Primland
Tel.: +33 (0)5 58 90 09 95
olivier.pouilhes@primland.fr 
www.primland.fr 

Publicatiedatum: